Vil lige lufte en gammel ide som jeg har gået og funderet over de sidste 2-3 år, bare for at hører hvad i evt. havde at sige omkring ideen og konceptet. Jeg har i nogle år nu været aktiv på diverse grafiske community i danmark, og har i den periode oprettet en stor viden omkring hvordan sådan et community kører til dagligt. Men har i lang tid savnet nye ideer, da alle sådan communitys ligner hinanden. Det som det går ud på i dagens community, er at have et forum hvor man kan stille spørgsmål og svare på spørgsmål, det er normalt kernen i et community. Og så er der en Tutorial del, hvor brugerne viser hvad de kan, og vi andre kan så lærer at det, enten som ren tekst eller som video tutorials. Og så er der enlig ikke mere. Langt de fleste kører på frivillig basis. Jeg har så drømt lidt om at gå et skridt vidre. Kunne det tænkes at alt den viden som er på sådan et community kunne resultere i kommercielt arbejde, hvor communityet er arbejdsgiveren, og de ansatte er brugerne af communityet. Lad mig vise et eksempel. Lad os sige et firma gerne vil have lavet en hjemmeside. Firmaet kan ikke selv lave den, så de bliver nød til at gå ud i byen og få lavet den. De falder tilfældigvis over vores community, og de kontakter os. Vi finder ud af hvad de har brug for, og hvad det vil komme til at koste, vi smider en jobannonce ud på communityet hvor vores bruger så kan se den. Vi skal måske bruge en, designer, vi skal bruge en programmør, og vi skal bruge en som kan lave noget flash. Alt sammen noget som er skrevet i jobannoncen så de ved nøjagtigt hvad de skal lave. Vi finder så 3 brugere som kan stå for jobbet, og de arbejder så sammen evt med en konsulent fra vores side af, som har kontakt til firmaet. En anden ide til communityet er at vidreudvikle tutorials lidt, som evt kunne være online kurser, det kunne være hæfter/bøger som laves og sælges igennem communityet osv. Og igen det vil kører efter samme principt som overstående. Der er selvfølgleig en del andre ting som kunne laves, men dem holder jeg lidt for mig selv, men disse ting er de grundlæggende. Der er selvfølgleig en del ting som skal og er blevet overvejet med denne form for virksomhed, men er temmelig sikker på i kan finde flere ting :) Så hvis i har noget omkring ideen om det godt eller skidt, kom gerne med det. Edit: Har i spørgsmål må i selvfølgleig også gerne komme med dem :) |
Hej MK
Umiddelbart er jeg tiltaget af ideens grundprincip om at anvende alle de "skjulte" ressourcer der ligger i communities, tror ofte der kan være en stor uudnyttet ressource heri. Men alligevel prøver jeg lige at komme med et par kritiske spørgsmål

1) Hvad skulle køberne af communitiets ydelse få af fordele i forhold til at købe servicen andre steder?
2) Hvordan vil man være sikker på at bevare en jævn kvalitet på de udførte opgaver, når det hele tiden er forskellige personer der udfører arbejdet?
3) Eksperten.dk har lidt af de samme features(mht. skabelse af teams), men her er det bare kunden der initierer processen på egen hånd. Igen: Hvad får køberen af it-ydelsen ud af, at I sammensætter teamet, hvis I ikke har tilbudsgående kendskab til teammedlemmerne.
Men som sagt tror jeg dog på, at det kan blive et stærkt produkt, hvis du kan få taget højde for de ovenstående problemer og positionere tilbuddet ift. andre communities, vikarservices, webbureauer etc.