hej allesammen jeg er kommet i den lykkelige situation at jeg har 1 mio kr i likviditet, som er øremærket diverse projekter og evt aktiehandler. Dvs, jeg skal ikke bruge disse midler i privatregi. Pengene skal arbejde og på sigt gerne som indskud i anden firma/ køb af anden virksomhed. jeg har pt et aps , hvor jeg har lidt andre småting mit spørgsmål til jer er: Hvad kan bedst svare sig? 1 ) investerere i aktier for frie midler og blot betale de 28/43 % i skat af evt gevinster 2 ) låne mit aps pengene og investere dem i selskabsregi. Det kan så være at jeg over tiden bruger nogle af pengene på diverse små projekter Jeg hælder meget til det sidste, da jeg så har det hele samlet i selskabet, men kan det overhoved svare sig? Jeg håber at der er andre der tidligere har gjort sig ovennævnte overvejelse og vil derfor håbe at i vil øse lidt af erfaringen ser meget frem til at høre fra jer mvh mikaeld |
Først og fremmest ville jeg sørge for aldrig at have en indkomst på over topskattegrænsen mere. Enten ved at nedsætte din løn fra dit Aps eller ved at få løn skudt ind på en ratepension. De penge, som man så mangler i hverdagen, tager man fra de 1mio kr.
Men du skal jo stadig investere dine penge i mellemtiden, så dit spørgsmål er jo stadig relevant.
Mit forslag er at lave en model i Excel. Det er relativt enkelt at opsætte præmisser for hvordan pengene bliver forrentet og hvordan skattebetalingerne er i hvert tilfælde. Har selv lavet samme øvelse hvor jeg skulle beregne om opsparing i firma eller i ratepension var bedst på lang sigt.
Hygge
jesper