Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

investere i frie midler kontra selskabsmidler

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Nyborg
Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

hej allesammen

jeg er kommet i den lykkelige situation at jeg har 1 mio kr i likviditet, som er øremærket diverse projekter og evt aktiehandler. Dvs, jeg skal ikke bruge disse midler i privatregi. Pengene skal arbejde og på sigt gerne som indskud i anden firma/ køb af anden virksomhed.

jeg har pt et aps , hvor jeg har lidt andre småting

mit spørgsmål til jer er:

Hvad kan bedst svare sig?

1 ) investerere i aktier for frie midler og blot betale de 28/43 % i skat af evt gevinster

2 ) låne mit aps pengene og investere dem i selskabsregi. Det kan så være at jeg over tiden bruger nogle af pengene på diverse små projekter

Jeg hælder meget til det sidste, da jeg så har det hele samlet i selskabet, men kan det overhoved svare sig?

Jeg håber at der er andre der tidligere har gjort sig ovennævnte overvejelse og vil derfor håbe at i vil øse lidt af erfaringen

ser meget frem til at høre fra jer

mvh mikaeld

Stifter og partner i www.boligudland.dk

Tilmeldt 26. Feb 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 13:55
Først og fremmest ville jeg sørge for aldrig at have en indkomst på over topskattegrænsen mere. Enten ved at nedsætte din løn fra dit Aps eller ved at få løn skudt ind på en ratepension. De penge, som man så mangler i hverdagen, tager man fra de 1mio kr.

Men du skal jo stadig investere dine penge i mellemtiden, så dit spørgsmål er jo stadig relevant.

Mit forslag er at lave en model i Excel. Det er relativt enkelt at opsætte præmisser for hvordan pengene bliver forrentet og hvordan skattebetalingerne er i hvert tilfælde. Har selv lavet samme øvelse hvor jeg skulle beregne om opsparing i firma eller i ratepension var bedst på lang sigt.

Hygge

jesper

Fra Nyborg
Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 14:11
hej jesper

tak for dit svar

min situation er den at jeg stopper med at arbejde om et halvt til et helt år. Er i den forbindelse ved at skyde min løn ind på en rate pension, så det er ikke rate kontra selskab, jeg er så meget i tvivl om pt.

Det er mere problematikken med om jeg skal låne 1 mio kr til selskabet engang for alle, så er det hele i et lukket kredsløb. Jeg hælder mest til det, men  hvis det er dumt skattemæssigt, så vil jeg naturligvis ikke gøre det. Har negativ kap indkomst og da jeg stopper med at arbejde, regner jeg ikke med at komme i topskatten i 2008

Har pt nogen indtægter i mit aps - har en del småprojekter som på sigt natruligvis gerne skulle kaste noget af sig.

Er sgu lidt i tvivl....

Stifter og partner i www.boligudland.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:08
Jeg tror jeg ville vælge en kombination ud fra skattemæssige overvejelser:

Aktier m.v.: Beskattes som aktieindkomst. Her ville jeg overveje selskabsmodellen hvis vi taler langsigtede investeringer. Fordi selskaber er skattefri af gevinst på aktier ejet i mere end 3 år.

Investeringsbeviser - akkumulerende: Her ville jeg overveje det personlige regi i et vist omfang: Gevinst beskattes som kapitalindkomst og du har negativ kapitalindkomst.

Obligationer: Personligt regi. Fordi selskaber er skattepligtige af kursgevinst. Personer er skattefri forudsat at vi taler danske obligationer forrentet over mindsterenten.

Terminskontrakter/finansielle kontrakter: Selskab - Fordi fradragsmulighederne for tab er bedre.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)