Jeg har et enkeltmandsfirma og har indkøbt kontorartikler til firmaets brug, som jeg vil fratrække momsen delvist. Når det så er delvis momsfradrag, kan jeg så også betale den fulde udgift til varen gennem firmaet, eller skal halvdelen betales personligt? Altså forstået som firmakonto og min personlige konto. Desuden synes jeg ikke rigtigt at kunne finde en praktisk løsning på at bogføre det i SummaSummarum3. Men det afhænger vel også af ovenstående spørgsmål. Jeg håber der er en, der har et godt svar på dette. På Forhånd tak! Mvh, Daniel L. |
Hej!
Hvis ku køber kontorartikler for f.eks. 100 kr. 1/2 privat og 1/2 firma
bogfører du:
50 kr på privatforbrug(debet)
40 kr kontorartikler firma(debet)
10 kr(indg.moms)(debet)
100 kr. kasse/bank (kredit)
Håber, at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt.
/Peter