Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leverandører der diskriminerer

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Bramming
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 47
Fra  DogCity.dk Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Endnu en leverandør der diskriminerer webbutikker. Hvor er jeg bare træt af deres dårlige argumenter .

Jeg får at vide at deres politikker kræver butikker med fast åbningstid, udstilling og fast personale.
Argumenterne er at de skal vide, at deres produkter præsenteres korrekt ,og at der er korrekt faglig vejledning omkring produkterne.

Nu kan jeg jo argumentere at de til enhver tid kan checke præsentationen af produkterne 24 timer i døgnet i en netbutik, samt at jeg, som uddannet træner og adfærdsbehandler, er en af de bedste til fagligt at vejlede omkring deres produkter. En lille dyrehandel i et hjørne af Danmark vil de ikke kunne checke så let, og det er de færreste med min faglige viden der står i butik til daglig. MEN så ændrer de bare deres krav til at de vil have et udstillingsvindue og et skilt ! eller noget andet indtil de rammer noget man ikke kan efterkomme. Eller de trækker tilbagemeldingerne i langdrag, eller kommer på besøg en dag man ikke er hjemme, eller sender sagen til en forkert sælger internt 1/2 år.

Man kan blive så træt. Men hvis de vil køre deres egne forretninger i sænk, så er de da godt på vej. Der er heldigvis masser af gode leverandører derude, som gerne vil handle med en seriøs butik som min. Faktisk er der kun to der har diskrimineret på denne måde, men det er mig en gåde hvordan de kan overleve med denne holdning.

Hvis i andre Aminoer oplever de samme irriterende ting, så lad os da høre. Jeg er nysgerrig efter hvor udbredt dette er, og er det egentligt lovligt?

Når jeg nu åbner butik om en måned, så vil jeg da være tilbøjelig til slet ikke at tage disse leverandøreres sortiment ind overhovedet.

Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 13:03
Hej,

Vi har oplevet det samme. Men det har dog mest været foderfirmaer der har været svære at handle med..

Det er super irriterende..

MVH
Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:15
Hej Charlotte

Jeg sælger drengetøj, og det er mere reglen en undtagelsen, at grossisterne ikke sælger til webshop...eller ikke tager flere ind...den værste er, nej vi har en i den by og så vil i konkurrer, så er det jeg tænker, hvem i al verden er det der tjekker fra hvilken by en webshop ejer sender sine vare!!!

Men der er rigtig mange dårlige undskyldninger, og mange ved faktisk ikke selv hvorfor de ikke sælger til webshop....men en del siger det er fordi der er så mange webshop der lukker igen, hvortil jeg kun kan sige, der er også rigtig mange butikker der lukker igen.....I bund og grund handler det vel mest om at de er bange  for ikke at få deres penge hjem, men det er da ikke de største betalings betingelser man ellers har, og de kan da aldrig miste mere end en sending tøj de ikke har fået penge for...for hvem sender ud anden gang hvis der ikke er kommet penge ???

Der er også dem der kan li en side og er med på at man kan sælge eres vare, for der er jo rigtig mange søde dygtige grossister at vælge imellem.

100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:51
Det problem har vi heldigvis ikke, da det er helt anden slags produkter, vi sælger.

Men jeg tror ikke, det kun er pengene der er afgørende..

Mange webshops sælger meget billigt, også billigere end almindelige forretninger, da de ikke har samme antal ansatte, butikslokaler osv. og da det i Dk er sådan, at leverandøren ikke kan bestemme en minimumspris varen skal sælges for, tror jeg, de er bange for at webshops''ene skal sænke priserne, så de traditionelle butikker bliver sure og ikke vil sælge deres mærker længere, da de så ikke kan følge med..

Men jeg tænker på, om det overhovedet er lovligt at sige, man ikke vil sælge til en bestemt forretning?

Man kan selvfølgelig sige at en bestemt forretning skal betale en bestem pris for en vare eller har andre betalingsbetingelser, men jeg tror faktisk ikke, man må sige, man ikke vil handle med en bestemt butik, hvis den er momsregistreret..

Er der nogen herinde der ved det?

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 20:33
Hej Nina

Standart bemærkning fra rigtig mange leverandør er, at de ikke vil sælge til net butikker der giver fast rabat til en bestemt gruppe..f.e.ks. nyhedsbrevmodtager.

Det er okay at lave tilbud og udsalg. Flere grossister er bange for at de fysiske butikker bliver sure, da de mener det er dem der føre brandet frem....

En webbutik har også store omkostninger, de går til reklame, der kræves en del lager kapasitet, og det er da ikke muligt at have sine vare i sin stue - man bruger rigtig mange timer på at gøre varen klar til nettet, beskrive den og den slags, det er ikke kun at "flå" plastikken af og op på en hylde...jeg bruger da selv  rigtig mange timer hver uge på min webshop.

Selvfølgelig kan enhver grossist da selv bestemme hvor mange kunder de vil have, altså hvor mange de vil sælge til.

I mindre byer finder du heller ikke det samme børnetøj i forskellige butikker, det er hver deres mæker de sælger...og man kan kun få salg af det brand den anden sælger, hvis den anden stopper...

Børnetøj, voksen og legetøj er da alt sammen med vejledende udsalgspriser, og hvis du tjekker efter, er det da inden for få kroner,  alle nyheder ligger til salg....på nettet er udsalg dog meget tydligere end i butikker, da det kræver mere tid at finde produkterne i live butikker.

Det er sådan jeg oplever det....andre har måske en anden mening.

Ingen tvivl om Jeg har nogle søde grossister som laver et design og har en kvalitet jeg er vild med....ellers handlede jeg ikke med dem, jeg skal også kunne stå inden for mine vare, der e rmeget jeg ikke ønsker at sælge.

100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 21:01
Det var bestemt ikke min mening, at webshops har mindre arbejde med at sælge varen - Vi har selv en webshop og der er absolut ikke mindre arbejde/udgifter.

Jeg mener heller ikke, det er sandt, at webshops tager kunder fra butikkerne - jeg kunne bare forestille mig, at det var det, man som leverandør var bange for. Der var en der skrev, at det var fordi leverandørene er bange for, om de kan få deres penge igen.. Men jeg kan ikke se, hvorfor en webshop skulle være dårligere betaler end andre.

Men jeg tror, (uden at have noget at have det i), at der er en del webshops, som sælger varerne for billigt, fordi de tror, de kan score lidt hurtige, nemme penge.. Og det er nok også den del, der hurtigt går neden om og hjem, af samme årsag.. som leverandør kunne man vel godt være bange for, at støde ind i sådan en.. Det er så bare synd, hvis det ødelægger det for alle de seriøse webshops der findes.

På min tidligere arbejdsplads fik jeg afvide engang, at man som momsregistreret virksomhed ikke må nægte at handle med en anden momsregistreret virksomhed, men at man kunne undgå at sælge til kunden ved i stedet for at tilbyde ham en meget højere pris, for det kunne ingen forbyde dig... Men det kan da godt være, det var noget vrøvl, det er bare hvad jeg har hørt...

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:28

Det som jeg ofte har hørt er, som Nina skriver, at forhandlere er bange for hvordan deres varer bliver solgt på nettet. Her gælder det både at nogen sælger med rabatter, pointsystemer, gratis fragt osv. Problemet for forhandlerne er at de fysiske butikker ser internettet som en helt ny form for konkurrent som vil kunne tage salg fra dem. Mange fysiske butikker er modstandere af internethandel og vil ikke have mærker i deres butik som også sælges på nettet. Noget pjat ;·)

Derudover tror jeg også at leverandørerne kun vil lægge 4-6 steder på nettet for ikke at blive for overeksponeret. Ligesom der kun er en fysisk butik i hver by som har forhandlingen af et bestemt mærke.

Så vidt jeg husker er det kun hvis man har en ret stor markedsandel at man er tvunget til at sælge til alle som vil købe. Vi så jo Weber havde problemer for et par år siden hvor de ikke ville sælge til byggemarkeder osv. Det blev de så nødt til fordi de var ledende på markedet. Sådan husker jeg i hvert fald at sagen endte med.

Mange hilsener Helle
Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 21:44
Hej Charlotte

Jeg kan kun nikke genkendende til dit indlæg. Vi er jo i samme branche som dig, og har også mødt en del importører/grossister/producenter, som ikke ønsker webshops som forhandlere.

Jeg tror at de bunder mest i at de tror, at online butikkerne vil dumpe priserne og derned ødelægge deres produkter/avancer for almindelige butikker med fysiske lokaler. Det er lidt det som er sket med nogle produktgrupper, f.eks. edb hardware, som kan købes i enhver webbutik til godt og vel indkøbspris,

Indtil flere gange har vi direkte fået at vide, at hvis vi sælger een eneste øre under den vejledende pris, så bliver vi droppet som forhandlere eller alternativt, så har leverandøren lige pludseligt ikke de varer på lager som vi bestiller hjem.

Det er træls...

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 21:45
Da jeg også sælger baby/børnetøj, så kan jeg helt istemme hvad der allerede er skrevet om det område. Det seneste vi har oplevet, er at producenterne har høje krav til mindstebestilling.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Tilmeldt 26. Oct 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:00
Hej Charlotte

Jeg tror det er et udbredt problem i de fleste brancher - og dog går udviklingen i den "rigtige" retning.

Det jeg husker fra jurabøgerne er, at kun hvis virksomheden har en dominerende stilling, skal de have en saglig grund for at nægte levering. "Almindelige virksomheder" kan med andre ord selv bestemme hvem de ønsker at handle med direkte. Men når de først handler med dig må de ikke forsøge at styre dine videresalgspriser etc. - men noget andet er selvfølgelig hvad der sker i praksis...

Du kan sikkert finde noget information på konkurrencestyrelsens hjemmeside der uddyber ovenstående.

Held og lykke med forretningen.

Med venlig hilsen

Kristian

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)