Sagen er den at jeg har modtaget betaling for en række fakturaer sendt til en kunde. Dog er det sket at kunden i forvejen allerede havde betalt en af fakturaerne som de nu igen vælger at betale for.
Vi er jo som en god virksomhed selvfølgelig høflige at gøre køberen opmærksom på dette og refunderer pengene. Men hvordan skal dette bogføres da der nu er en betaling på bankkontoen og senere en mod-transaktion af sammen beløbs-størrelse?
Men hvordan skal dette bogføres da der nu er en betaling på bankkontoen
Som når du skriver en faktura der betales så skriver du nu en kreditnota for den faktura der IKKE skulle betales og når du udligner den så posteres der på bank og moms så beløb her tilbageføres.
Du siger altså at jeg blot skal lave en kreditnota på denne faktura
Ja - du udskriver denne kreditnota med henvisning til det faktura nr. den kreditere, sender den og kopi af faktura til din kunde så kunden kan se at du har krediteret og så huske at indbetale det betalte beløb på kundens bank-konto!
Fatter ikke kreditnota, den er vel kun bogført EN gang i drift og der er der vel EN korrekt indbetaling som ikke skal retur. En kreditnota vil jo alt andet lig påvirke driften og det duer ikke
Enten som birthe forslog, bare betal tilbage fra bank uden at bogføre betaling nr 2, så stemmer alt Eller bogfør,betaling nr 2 i bank debet og kredit en statuspost fejlindbetaling, og når du fører beløbet retur, kredit bank og nu debet den statuspost med "fejlindbetaling" (husker ikke om der er en konto til noget sådanne i status, eller kan du vel bruge en konto for skyldige beløb når du evt bogfører den ekstra betaling) så går den igen i 0 og transaktionen er noteret i bogholderiet, men metoden fra Birthe vil nok ingen gø af og den nappede jeg
Du kan jo ikke kreditere via kreditnota med mindre du har debiteret driften 2 gange, og det har du vel ikke, du har bare for meget i banken inden sender beløbet retur, og efter det er retur, stemmer du Venlig hilsen
Du kan jo ikke kreditere via kreditnota med mindre du har debiteret driften 2 gange,
Nemlig!
Hm...
Cookie:
Eller bogfør,betaling nr 2 i bank debet og kredit en statuspost fejlindbetaling, og når du fører beløbet retur, kredit bank og nu debet den statuspost med "fejlindbetaling" (husker ikke om der er en konto til noget sådanne i status, eller kan du vel bruge en konto for skyldige beløb når du evt bogfører den ekstra betaling) så går den igen i 0 og transaktionen er noteret i bogholderiet, men metoden fra Birthe vil nok ingen gø af og den nappede jeg
Hvis det er forudsat at der er tale om en dobbeltbetaling og IKKE to faktura så er det jo blot at tilbagebetale beløb nr. 2!
da det forudsættes at betaling nr. 2 IKKE er bogført, men blot indbetalt på banken hos Thomas!
Ja det er jo også mit forslag. Rejsen om skyldige i status er kun hvis han har bogført noget eller absolut vil ha en transaktion ind og ud i bank som svarer til bankens kontoudtog, men jeg er helt enig, som Birthe foreslog og jeg gentog, bare før pengene tilbage så passer bank med bogføringen Vh
Birthe skriver det helt rigtige. Og du må endelig ikke begynde at lave en kreditnota, for så udligner du jo den oprindelige faktura og så går der rigtig "kage" i det.
Jeg bogfører som (min næsten navnesøster) Birthe bl.a. foreslår på kunden/fakturaen, og bogfører så samme beløb på samme kunde men denne gang bare som debet i stedet for kredit. Og så skriver jeg i tekstfeltet fakturaen efterfulgt af sådan noget som "retur, betalt dobbelt" el.l. Så kan jeg stadig huske om et år eller tre, hvad der gik galt, hvis jeg skal tilbage i bilagene af en eller anden grund.