Da jeg startede med at sælge japanske kokkeknive, sattet jeg 6000 kr til side som jeg vidste jeg havde råd til at miste, og gik i gang uden at lave nogen markedsundersøgelse. I mit tilfælde gik det godt, men selvom det ikke havde gjort var 6000 kr et beløb jeg kunne tillade mig at tabe. Mit råd er at holde omkostningerne nede (standard shop af 300 per måned), og bruge pengene på adwords i starten. Undgå for stort lager. Det skal ikke være jantelov det hele, men det punkter Christian peger på, tyder på at du har odds imod dig, og at du ville kunne tjene flere penge med andre produkter / andre brancher. Hvis det er vigtigere for dig at prøve det her af, end at have en pensionsopsparing (som jeg vil tro man kan leve uden) så se at komme ud over stepperne og se dig ikke tilbage. Men hvis det økonomiske spiller en vigtig rolle, så overvej det en ekstra gang. |
Som andre har været inde på, er dit drive det vigtigste. Hvis du brænder for ideen, er dygtig og energisk og afsætter penge til formålet, kan det måske lykkes for dig.
At markedsområdet måske er præget af hård konkurrence, er en vigtig information du bør have med i dine overvejelser.
Jeg vil råde dig til at få spørgsmålet om den reelle konkurrence undersøgt nærmere. Er der mange konkurrerende virksomheder? Er de godt optimeret til søgemaskiner? Er de professionelle og godt optimeret til modtagelse af kunder?
Selv om der er mange konkurrenter, kan det være meget let at komme foran dem i søgemaskinerne, hvis de er dårligt optimeret (det er de oftest). Omvendt kan det være svært at få en høj placering, hvis konkurrenternes websites er godt optimeret - selvom der måske kun er få af dem.
Selv om der er mange konkurrenter, kan det være meget let at komme foran dem i søgemaskinerne, hvis de er dårligt optimeret (det er de oftest). Omvendt kan det være svært at få en høj placering, hvis konkurrenternes websites er godt optimeret - selvom der måske kun er få af dem.
I samme ombæring vil jeg råde dig til at få undersøgt markedspotentialet: Hvor mange gange dagligt benyttes der søgeord i søgemaskinerne relateret til dit markedsområde. Det vil give et fingerpeg om hvor stort din potentielle kundeskare er.
Gode og grundige firmaer indenfor søgemaskineoptimering og Internet markedsføring vil kunne foretage en sådan undersøgelse for dig. De vil også kunne give dig en vurdering af hvor meget der skal til for at placere dig højt nok i søgemaskinerne eller hvor meget du kan forvente betalt annoncering med Google AdWords vil koste dig. Den slags undersøgelser koster penge.
Hvis det viser sig der virkelig er hård konkurrence (hvis der er mange, de er godt optimeret til søgemaskiner og til modtagelse af kunder), er en god metode være at finde nicher i markedet. I stedet for at prøve at komme igennem på markedet for "biler", undersøges nicher som "diesel biler", "økonomiske biler", "brugte biler", "brugte biler københavn" etc.
Held og lykke, og god fornøjelse med dit projekt.