Jeg hoppede gladeligt med på vognen med at få rabat på de dyre diesel dråber. Straks efter modtagelse af kortet smutter jeg hen på tanken og fylder dyret op, og kan se at dagens pris er under 11 kr. liter. FEDT tænker jeg - så får jeg diesel under en tier, for Statoil har jo lovet mig en rabat på 98 øre pr. liter. Så spoler vi en lille måned frem, og fakturaen fra Statoil dumper ind ad døren. Nu står der at prisen var kr. 12.29 og at jeg havde fået en rabat på 1.40 pr. liter - ikke dårligt, men vent.. Jeg gemte den oprindelige kvittering hvor prisen tydeligt er på 10.89 pr. liter så hvor er det lige filmen knækker? Længere nede i fakturaen står der listepris og pumpepris. Begreberne er nye for mig, så jeg gætter mig frem til at selv om man får rabat på 98 øre, så gælder det ikke på pumpeprisen, men kun på listeprisen, som i parantes kun bruges i dagtimerne, mens pumpeprisen ofte bruges i aften, nat og morgentimerne. Bondefangeri - det er min mening. En opfordring skal lyde herfra: Prøv nu lige at lave et "tilbud" der er gennemskueligt og troværdig. Et hvor man ikke skal læse om "særlige vilkår for opfyldelse af rabatten" eller hvor man skal kende forskel på en prisstruktur, der vilkårligt skifter med klokken. Som jeg ser det har jeg ikke fået m,in rabat, og der er sikkert mange der er enige. Der er sikkert også mange der er uenige, men nu synes jeg vi skal have lidt fokus på gennemsigtighed og troværdighed. Og så til den store: Lyver Amino? Nej det tror jeg ikke I gør med vilje, men sådan et "tilbud" bør være et ægte tilbud. |
Nu har jeg ikke nærlæst tilbuddene, men det har i mange år været således at rabatten på brændstof gives ud fra listeprisen. Skulle der så være kampagne på stationen og standerprisen er lavere end listepris-rabat, bliver det den gældende pris.
Skulle listepris-rabat være lavere end standerpris er det så den gældende pris.
Hav en god dag!
Mange hilsner,
Morten Nielsen