Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellen på selskabsformer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :



Dato: 4/18/2005 1:14:50 PM Forfatter:Erik T Er der en der i et let forståeligt sprog kan forklare hvad forskellen er på i/s, ApS, A/S, Kommanditselskab m.fl. ?


Jeg kan da prøve :)

I/S: Interessentskab. Det er et selskab ejet i fællesskab af flere interessenter. Man hæfter solidarisk i et I/S, hvilket betyder, at evt. kreditorer kan hente pengene hos den interessent, som har flest. Et I/S er typisk en virksomheds struktur af et par venner el. lign. som laver en virksomhed i fællesskab. Der er ingen formelle krav eller kapitalkrav. Dog behøver et I/S ikke være en lille snoldebiks, faktisk (så vidt jeg husker) er Dansk Supermarked et I/S (mellem AP Møller Gruppen og Salling Gruppen). Hver interessent beskattes separat.

A/S: Aktieselskab. Skal stiftes og registreres hos Erhvervs og Selskabsstyrelsen. Der er krav til kapital (minimum 500.000 kr) og til en bestyrelse, der er endvidere regnskabskrav og (vist nok stadig også) revisionspligt. Til gengæld er skatten lempeligere (selskabsskat).

ApS: Anpartsselskab. Mindst tre deltagere (mener jeg det er). Kapitalkrav er noget mindre end A/S (100.000 kr, mener jeg det). Der er også regnskabs- og revisionskrav.

Personligt: Ses ofte blandt "ensomme" iværksættere. Ingen specielle krav, udover man lige skal aflevere en resultatopgørelse til skattefar og får en lidt større selvangivelse. Man beskattes som person.

Håber det hjælper lidt på vej.

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 18. Apr 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten


Tak for det!

Erik
Fra København V
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 01:52
Hvor mange stjerner giver du? :

~Allan Noer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)