Jeg har svært ved at forstå hvordan man laver en webshop , mener det tekniske .. Først skal man købe domæne på Dandomain og så webhotel og design hos feks magento ?? Skal man betale abonnement hver måned? Jeg ønsker man en fleksibel hjemmeside hvor det er nemt at tilføje produkter og kategorier osv, hedder det så open source platform??? Øhmm |
Hej Miss Lena,
Du blander termerne en smule sammen.
Et domæne er noget du køber fra DK-Hostmaster - ofte via dit webhotel. Det koster en årlig omkostning og ofte også et oprettelsesgebyr.
Et webhotel er stedet hvor du har dine domæner. Her betaler du en månedlig omkostning, for de servere som skal kører din hjemmeside. Dette kunne være magentohotel, meebox, unoeruo mv.
Platformen for din webshop - er selve teknikken bag din webshop. Det kunne eksempelvis være Magento eller Prestashop. Disse to er gratis at implantere, men du skal nok have nogen til at sætte det op for dig, designe mv.
Open source betyder at du har adgang til koderne bag ved hjemmesiden. Magento er eksempelvis open-source, som betyder at hvis du vil have skræddersyet en funktion, så er det nemt at finde en udvikler som kan gøre det for dig. Alternativet til open source er en "hosted løsning", som gør at du ikke selv har adgang til koderne, men løsningen sørger så for løbende opdateringer. Det koster ofte et månedligt beløb at benytte en hosted-shop løsning.
Der er en milliard ting man skal tænke på når man skal have en webshop. Du er altid velkommen til at sende mig en PM, hvis du har spørgsmål eller mangler info :-)