Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man konvertere data fra gammelt økonimisystem ved skift til nyt midt i regnskabsår.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

mmalling,

mmalling:
Hvis man midt i et regnskabsår ønsker at skifte økonomisystem, fra feks summa til E-conomic

Jeg ville nok exportere alle nuværende data og importere dem i det nye system!

De fleste systemer har den funktion at kunne oprette en exportfil (kommasepareret fil) der så kan importeres i et andet system - har du undersøgt det ? 

Hvilket system køre du med nu?

Selv anvender jeg WinFinans og her er muligheder derfor det samme må gælde for summa og e-conomic - !!  

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27

Problemet med eksport vil nok være helt forskellige kontoplaner.

Er det vigtigt at skifte, ville jeg konvertere men vist går det også at afslutte i summa og føre saldi over. Det vil kunne gøre revision lidt dyrere skulle jeg tro, og man skal gemme begge, men det er vel heller ikke hele verden.

Er det ikke meget vigtigt ville jeg gøre det i et årsskifte og glæde mig over at ha et program der ikke kostede mig noget, og tage det nye abbonement fra årsskiftet
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 12:43

Problemet med eksport vil nok være helt forskellige kontoplaner

ja, problemmet er nemlig forskellige kontoplaner, for vi har behov for at rydde op i kontoplanen samtidig.

Cookie:
Er det vigtigt at skifte, ville jeg konvertere men vist går det også at afslutte i summa og føre saldi over. Det vil kunne gøre revision lidt dyrere skulle jeg tro, og man skal gemme begge, men det er vel heller ikke hele verden.

Nej det er ikke så vitigt at det er alt om at gøre. Vi har ihvertfald fået oplyst af en revisior at det er okay at afslutte i summa, og lave en regnskabsperiode der hedder 1 jan til 31 aug, og så føre saldi ind i det nye og lave en periode der hedder 1 september til 31 december, og så afslutte igen.

Cookie:
Er det ikke meget vigtigt ville jeg gøre det i et årsskifte og glæde mig over at ha et program der ikke kostede mig noget, og tage det nye abbonement fra årsskiftet

Det er rigtigt at programmet ikke koster noget såfremt man ikke ønsker at opgradere eller have adgang til opdateringer, for efter Visma har overtaget skal man som bekendt have et service abb. for at kunne opdatere

Fra Nørre Aaby
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 69
Fra  Peter Wismer Skrevet kl. 15:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej mmalling

Her rammer du et interessant og generelt emne, som jeg har arbejdet med som professionel i mere end 10 år.

Der er kommet mange relevante indlæg til dig - bl.a. det, at hvis du ikke konverterer data over, så skal du gemme det gamle system. Det næste er så, at du ikke vil kunne se sammenligningstal direkte i den nye løsning og bagudrettet til gamle år.

Du vil skulle tage stilling til, hvordan du etablerer dine debitor- og kreditor saldi i den nye løsning. Det uanseet om det er midt i året eller ved start af et regnskabsår. Hvis du ved, at alle debitorer har betalt indenfor de første måneder, så vil du måske kunne klare dig med kun at etablere de enkelte primo saldi på debitorerne, men hvis en del debitorer har en lang række åbne fakturaer stående, så kan det være en bedre ide, at registrere de åbne fakturaer én ad gangen i den nye løsning.

Så er der spørgsmålet om alle de andre data, som ikke er regnskab - kundeoplysninger - kundeaktiviteter - salgsstatistik antal - priser - og evt givne rabatter i den gamle løsning.

Hvis du er sælger af større maskiner eller udstyr kan det være en god idé, at få konverteret salgsstatistikken med over, så du nemt kan gå tilbage og se, hvornår de enkelte kunder har købt og hvad de iøvrigt senere har købt i den forbindelse. Hvis der er tale om produkter med længere garantiperioder, så vil det også give mening at bruge krudt på at få etableret det i den nye løsning. Især hvis den gamle bare ligger på en PC og den nye på nettet med flere brugere på.

Egentlig vil jeg kunne blive ved med at fortælle om kriterier for konvertering af historiske data fra gamle løsninger.

Det drejer sig jo om i hvert enkelt tilfælde, at vurdere, hvor stort behov, der vil være for at hente historiske data.

Med hensyn til prisen på revision og skift midt i et regnskabsår, så er det en korrekt betragtning man skal tænke på, hvis man ikke kan få

overført alle bogføringsposter fra den del af regnskabsåret, der er gået.  Det vil i mange tilfælde kunne lade sig gøre. Det kan koste lidt konsulenttid hos en konsulent, der mestrer den nye løsning. Og så må man selv vurdere, om det er pengene værd, eller man blot skal vente til regnskabsåret er gået. 

Og som skrevet ovenfor, så kan det være, at det ikke er tilstrækkeligt, at få overført regnskabstal.

mvh

Peter Wismer 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:14

mmalling:
Det er rigtigt at programmet ikke koster noget såfremt man ikke ønsker at opgradere eller have adgang til opdateringer, for efter Visma har overtaget skal man som bekendt have et service abb. for at kunne opdatere

jep enig - og jeg har den nyeste version og har update frem til en gang december 2012 - hvor jeg lige vil checke om der er ny version, men min erfaring er, generelt fra den gamle 3-x version og frem til nu, at man klarer sig laaaangt uden update, og jeg updatede kun fra 3 til 4.x for at være sikker på den kunne køre i win 7 - men jeg har nu faktisk testet 3..x og den klarer sig også fint i win 7 indtil nu.

Jeg regner ikke med at betale service efter dec og bliver der en update, er min erfaring, at så melder man sig bare til 1 års service til den tid, så får man updaten - og det håber jeg varer nogle år

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)