Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura som privatperson?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen

Jeg ved ikke om jeg spørger i det rette forum, men håber der er nogle med mere styr på det end jeg har, der kan hjælpe.
Jeg er så heldig at der er en butik der gerne vil købe mine malerier, som jeg som privat person går herhjemme og maler for "sjov"
Men jeg skal jo så kunne sende butikken en faktura for de malerier de vil købe, og evt blive ved at købe fra mig. Hvordan får jeg det op at stå, nemmest, hurtigst og enklest, jeg er nemlig overhovedet ikke nogen ørn til regnskabsager og den slags. Skal jeg pludselig til at lave egen virksomhed, bare for at kunne sende en regning? Hvad med moms, skat osv. Har hørt noget med en grænse på 50.000 kr, og jeg kommer ikke til at tjene mere om året end det....help please
Mvh Fnup
Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 10:28

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:14

Omsætter du under 50.000 kr pr 12 lbd måneder, kan du glemme moms og bare fakturere salg og huske at tage det med som indtægt på (forskud) og selvangivelsen, jeg mener det er rubrik 20 til din fortjeneste, så slipper du for virksomhed. Vil du ha virksomhed og moms KAN du ha det uanset mindre oms, men det er jo besvær
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej fnup,

fnup:
Jeg er så heldig at der er en butik der gerne vil købe mine malerier, s

Skøn historie - det er sådan mange kommer i gang med sin forretning og det er jo herligt at nogen vil købe dine malerier men så kommer det der med det regelsæt om økonomistyring og det lovmæssige om Skat osv. Men det skal du ikke lade dig påvirke af som det er nævnt af Cookie ja så kan du sagtens skrive regninger til den butik som køber af dig. Få fat i en dagsdato blok og start med at bruge den og så kan du skrive det nr. på dagsdato kopien op i et regneark og indsætte din kopi af dagsdato i et ringbind.

Bemærk at du blot skriver butikkens navn og din vares pris på dags datoen og du skal ikke tage moms før du kommer over 50.000,- kr. i omsætning!

Det kan jo godt vare nogle år! 

Men det betyder jo også at du nu kan bogføre dine materialer som en udgift der når bogført fraregnes dit salg eks.:

Salg billeder (omsætning) i året 2012:                                                            15000,- kr.

- varekøb pensler/maling ect.                                                                       - 4000,- kr.

Som du ser skal du så på din selvangivelse ved årsopgørelse nu blot angive 11.000,- kr. som indkomst!

Men det er nok en god ide allerede nu at bogføre rigtigt i et bogførings system da du så har lettere ved at holde styr på det hele herunder den moms du på et tidspunkt skal opkræve og den del du kan modregne i momsangivelsen.  

Nu har du så dit 1. bilag til din 1. bogføring af det 1. salg!  Tillykke med det!

Derfor ville jeg foreslå dig at få fat i et FREEWARE program og få det sat op til dit brug det er ikke så slemt som det kan se ud til!

Selv anvender jeg et FREEWARE program til min virksomhed også til løsning af bogføringsopgaver for mine kunder!

Du er vel kommen til at sende en mail hvis du vil vide mere derom!

Held og lykke med det
- det er nemlig sjovt at have kunder og gøre dem glade
- det bliver spændende at høre hvordan butikken får gang i salget af malerierne!    Wink

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)