Der bliver nu taget stikprøvekontroller undervejs. Ellers kunne alle blot få skrevet en værdi på fx $10 på en pakke, så den automatisk ryger under grænsen for told/moms. Jeg har også selv forsøgt, og det er ingen garanti for at den ikke bliver nappet. Der findes mange cowboytricks til at undgå tolden, men i sidste ende er det lidt tilfældigt om det lykkedes. Jeg bestilte også et par sko hvor der tydeligt stod en værdi af $60 udenpå, og skoene havde da også kostet de $60, men pakken var alligevel blevet tydeligt åbnet undervejs. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det er PostDanmark selv der står for dette, eller om de sender pakkerne videre andetsteds. |
Jakob Kjøller:Der nogle af de store, der ikke tage gebyr for fortoldning.
Du betaler under alle omstændigheder for fortoldningen - firmaer som UPS, DSV osv, har det bare med som en del af fragten. Jeg får rigtig mange varer leveret med UPS, og de har max 4 forskellige toldlinier inkluderet i fraten - hvis der er flere, kommer der et gebyr på pr. linie.
Jakob Kjøller:sende en faktura videre
De sender jo ikke bare en faktura videre - de laver den faktisk, dvs. de skal finde den rigtige varekode og toldsats, finde det rigtige toldgrundlag (det skal nemlig inkludere forsendelsen) og derefter lave en faktura, som de sender til dig. Så der er en del administration, men selvfølgelig kan man altid diskutere størrelsen af gebyret.
MVH
Kirsten