Vi har netop købt bygninger (lager og produktion) fra en konkursramt møbelfabrik. I forbindelse med konkursen var strømmen blevet lukket af Vestforsyning (Holstebro). De åbnede uden problemer (og uden benævnelse af nedenstående) for strømmen på vores opfordring og alt var fint.
Nu 4 dage senere modtager jeg en skrivelse fra dem, hvor de kræver intet mindre end 83.555,- i depositum - udover den første opkrævning for perioden 1/8 - 30/9
De skriver følgende tekst: "Med baggrund i de historiske betalingsproblemer på adressen, ser vi os nødsaget til at opkræve et depositum svarende til 3 måneders forbrug på adressen"
Hvordan de er fundet frem til det beløb ved jeg ikke, men det har nok noget at gøre med at den tidligere virksomhed havde en del tungere produktion - hvilket vi IKKE kommer til at have. De skriver ligeledes at vi først får vores depositum tilbage om 1 år, hvis vi har betalt alle regninger til tiden.
Det skal selvfølgelig siges at der ikke er nogen sammenhæng i ejerskabet mellem den konkursramte virksomhed og vores virksomhed. Det er udelukkende pga. vi nu overtager deres adresse. Vores virksomhed har ALDRIG har problemer med at betale vores regninger.
Jeg formoder, at du har læst dine leveringsbestemmelser (pkt. 9.4), som giver en forsyningsvirksomhed mulighed for at kræve sikkerhed. Nogen virksomheder beskriver hvordan de beregner denne.
I dit tilfælde er mit gæt at det er baseret på den tidligere ejer forbrug. Din bedste mulighed er dialog med forsyningsvirksomheden. Skriv - og bed evt. samtidig om et møde - forklar at din virksomhed ikke er sammenlignelig, at i har et forventet forbrug på, at I altid har svaret enhver sit osv.
Samtidig kan du jo slå lidt på hvordan deres tal måtte været fremkommet (useriøst krav om sikkerhed som ikke bygger på virkelighedens verden)....
Så fat pennen eller telefonen og få startet en dialog.
Evt. tilbyd dem en bankgaranti på beløbet. Det for dem er lige så sikkert som et depositum, dog slipper du for at betaler mange kroner i renter. Dog skal du betale noget for bankgarantien.
Vores virksomhed har ALDRIG har problemer med at betale vores regninger.
Nej det har man jo sjældent før det sker. De må også beskytte de andre forbrugere derfor tager de deres forholdsregler.
Sikke noget pjat. Hvordan kan det beskytte andre forbrugere at de beslaglægger 84.000 af mine penge? Tror du prisen stiger på EL hvis jeg ikke betaler mine el-regninger?
Hele situation viser desværre hvorfor monopoler aldrig er godt. De har jo i sidste ende magt til at ødelægge min virksomhed, uden at jeg nogensinde har gjort noget galt.
Økonomisk skal jeg nok klare det igennem, men jeg lader det ikke overgå mig i stilhed. :) I starten vil jeg dog følge de ovenstående råd om at gå uden om hende den sure dame jeg har talt med, og bede om et møde og forklare dem hvorfor deres beslutning er på et forkert grundlag.
Jeg kræver da ikke depositum af mine kunder, blot fordi andre der har boet på deres adresse tidligere har været langsomme til at betale.
Vi har netop købt bygninger (lager og produktion) fra en konkursramt møbelfabrik. I forbindelse med konkursen var strømmen blevet lukket af Vestforsyning (Holstebro). De åbnede uden problemer (og uden benævnelse af nedenstående) for strømmen på vores opfordring og alt var fint.
Nu 4 dage senere modtager jeg en skrivelse fra dem, hvor de kræver intet mindre end 83.555,- i depositum - udover den første opkrævning for perioden 1/8 - 30/9
Der er frit valg af el-leverandør i Danmark, har du prøvet at spørge en af de andre el-leverandører om de stiller samme betingelser?
Der er frit valg af el-leverandør i Danmark, har du prøvet at spørge en af de andre el-leverandører om de stiller samme betingelser?
Brian, det er der åbenbart ikke. Det var også min første indskydelse. Det er kun "markedsel" (ca. 20% af prisen) jeg kan hente andet sted fra. Resten er for "Nettet", hvor Vestforsyning har monopolet i vores område. :-(
Det er kun "markedsel" (ca. 20% af prisen) jeg kan hente andet sted fra. Resten er for "Nettet", hvor Vestforsyning har monopolet i vores område. :-
Jeg var med på at det kun er en del af prisen der kan vælges/forhandles, men jeg troede at hele kundeforholdet blev overtaget af den nye leverandør, så lærte jeg noget igen :-)
Det frie elvalg er i så fald et blålys, hvis du stadig er tvunget til at beholde din gamle leverandør på 80% af din el-leverance. Er du helt sikker på at du, ved valg af anden leverandør, så vil få to fakturaer fremover, en fra "basis-leverandøren" og en fra "markeds-el-leverandøren"?
Tilbage til emnet, så overtog vi også lokaler fra en konkursramt virksomhed sidst i 2011. Vi blev også præsenteret for en kæmperegning for aconto el, men det tog nu kun en enkelt opringning til EnergiMidt, for at få rettet prisen ned til noget mere realistisk.