Jeg har nogle problemer ang. hvilken dato jeg skal skrive på når jeg bogføre. Stiller et par eksempler op 1. Jeg skriver en salgsfaktura, og kunden har betalt med dankort. Datoen på fakturaen er datoen hvor købet foregik, men kan jeg bruge funktionen "Kontant, konto". Det vil jo helt klart være nemmest at gøre det på denne måde, men hvis jeg først sender pakken næste dag kan jeg først capture pengene der, og dermed vil jeg egentlig først have pengene på min konto 2 dage efter at fakturaen er lavet. Gør det noget der er disse 2 dages mellemrum den dag jeg skrev at beløbet var betalt, og den dag hvor pengene faktisk kommer ind på min konto?? 2. Jeg køber noget på dankort og går hjem og bogføre og bruge kvitteringen som bilag. Skal jeg her skrive datoen fra kvitteringen eller datoen hvor beløbet bliver trukket fra min konto? |
1. Jeg ville foretrække først at bogføre fakturaen, den dag, pakken sendes. Men det kommer meget an på, hvilken type forretning, du har. Hvis man har en webshop med mange daglige ekspeditioner af (små) ordrer, kan det slet ikke betale sig at danne fakturaen i Summa med mindre det sker afutomatisk.
2. Når der er tale om denne type "kassebilag", vil jeg foreslå, at man bogfører på bankdatoen.
1+2: Succeskriteriet er, at banken stemmer, når du er færdig med en periode. Altså at du kan se f.eks. med udgangen af en måned, at det, banken viser i Summa er præcist saldoen på netbanken. Og hvis der er en difference skal den være umiddelbart at forklare.