Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trafiksikkerheds Venner i Danmark

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Slagelse
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Vi kan vidst alle blive enige om at trafiksikkerhed er meget rart, så derfor vil jeg gerne gøre opmærksom på en ny facebook gruppe, som arbejder for at der kommer mere fokus på hvordan vi forbedrer trafiksikkerheden.

Jeg har selv en ven der fornyligt er kommet til skade i trafikken, da der var en bil der drejede lige ud foran ham, da han kom kørende på motorcykel. Bilisten undskyldte sig med, at de troede min ven var på knallert..

Hvis det er noget I synes er værd at støtte op omkring, eller fortælle videre, så må I meget gerne støtte dem her:

http://www.facebook.com/TrafiksikkerhedsVennerIDanmark/info

Herunder kan I læse et uddrag af hvad gruppen går ud på:

"Du kan gøre en forskel - hvis du vil!
Vi ønsker at fastholde De regionale færdselsikkerehedsudvalg, fordi de efter vores opfattelse, giver det samlede trafiksikkerehdsarbejde i Danmark en ekstra dimension. Udvalgene engagerer en række organisationer og enkeltpersoner i frivilligt uegennyttigt arbejde, de afprøver nye kampagneformer og ikke mindst fungerer de som en del af den videndatabase som kommuner kan trække i trafiksikkerhedsarbejdet. Vi håber du vil støtte arbejdet for at fastholde udvalgene og beder dig om et "Synes om". Din kommentar er også meget velkommen. 



Nye veje til trafiksikkerhed
Vejdirektoratet overtog og fik ansvar for den Regionale færdselssikkerhedsindsats på kampagne og informations området, efter amterne nedlæggelse i 2007. Øremærkede midler fulgte med opgaven, som politikere fra såvel højre side som venstre side i Folketinget bakkede op om. Politikerne garanterede at færdselssikkerhedsopgaven var sikkert forankret i Vejdirektoratet, fysisk bundet sammen med 6 nyoprettede selvstændige Vejcentre, som efter kommunalreformens gennemførelse skulle sikre den lokale og regionale forankring på vejområdet, som erstatning for nedlagte amter og reduktion i antal kommuner. Vejdirektoratet fik formandskab i alle 6 Regionale Færdselssikkerhedsudvalg og oprettede sekretariatsfunktionen for nogle af de øremærkede midler.

12. januar 2012 meddelte Vejdirektoratet samarbejdspartnere og medarbejdere i Vejdirektoratet, at vejdirektoratet med øjeblikkelig varsel trak sig fra formandskab og sekretariatsbistand i de 6 Regionale Færdselssikkerhedsudvalg. Beslutning blev begrundet i pålagte ekstra besparelser.

Samarbejdspartnere, interesseorganisationer, færdselssikkerhedsudvalgsmedlemmer, politi, kommuner, medarbejdere, alle protesterede over beslutningen, som ikke var til diskussion ej heller stod til at kunne ændres. Protesterne drejede sig bl.a om hvorvidt Vejdirektoratet ved, at trække sig fra færdselesikkerhedsudvalgsne kunne opnå besparelse, idet Vejdirektoratet havde modtaget øremærkede og nøje udmøntede midler til varetagelsen af opgaven. Pengene mente alle skulle følge opgaven, som en anden driftsikker organisation burde overtage. Herudover protesterede alle over måden som Vejdirektoratet valgte at gennemføre beslutningen på. En af Vejdirektoratets værdier er samarbejde. Metoden der var anvendt blev ikke oplevet som samarbejdende eller samarbejdsinteresseret .

En gruppe af tidligere medarbejdere og trafiksikkerhedsinteressenter har fremsat forslag om ny organisation og ny forankring af de Regionale Færdselssikkerhedsudvalg, sådan at de hjemløse Færdselssikkerhedsudvalg igen kan samles om den forebyggende færdselssikkerhedsindsats. Havarikommissionen for vejtrafikulykker har beregnet, at trafikanterne er medvirkende til 99 % af alle personskadeulykker sker. Der er altså god grund til, at fortsætte indsatsen.
Kommunerne i Danmark har kommunalt selvstyre, og det forventes ikke at kommunerne vil eller kan øremærke midler til en forebyggende indsats. Såvel store som små kommuner har gennem årene haft stor variation i styrken på færdselssikkerhedsindsatsen, spændende fra 0 kr. til flere hundrede tusinde kr. Der er altså brug for, at der er en regional myndighed, som kan sikre at en forebyggende indsats foregår på en driftsikker og geografisk bredt forankret metode, sådan indsatsen kommer alle trafikanter til gode. En kommunikativ indsats er afhængig af regional og lokal udbredelse, og jo mere direkte der kommunikeres jo større effekt opnås.

www.heldaldesign.dk - Industrielt Design, Produktudvikling og andre kreative service ydelser!

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)