Hej med Jer, Jeg har en webshop, hvor jeg løbende tager varer ud og betaler indkøbsprisen for dem, som jeg indsætter på firmakontoen. - Så kommer mit spørgsmål, - hvordan bogfører jeg det?? For jeg får ingen løn, så det kan ikke modregnes i lønnen. Venligst Mette |
Hej Mette,
Når du forbruger egne varer, så skal du have varen slettet fra varelageret, og have flyttet varen over på forbrug af egne varer.
Sådan bogfører du det:
- Kredit: Varelager
- Kredit: Købsmoms
- Debet: Forbrug af egne varer
Hvis du samtidig indsætter et beløb på firmaets konto (hvilket faktisk ikke er nødvendigt rent skattemæssigt!), skal du også gøre følgende:
- Debet: Bank
- Kredit: Private indskud
Hvis du sælger varer til dine ansatte til indkøbspris, så skal du gøre følgende:
- Debet: Bank
- Kredit: Varesalg (evt. specifik konto til personale)
- Kredit: salgsmoms
Håber ovenstående gav mening - ellers må du spørge igen!