I den forbindelse tænkte jeg lidt videre. Jeg har set flere virksomheder, som specifikt på fakturaen skriver, at ejerforholdet af den leverende vare først overgår til kunden ved fuld og endelig betaling. Har jeg så ikke ret i, at disse varer vil blive returneret i den stand de nu er i udenom konkursboet? Konkursboet kan vel kun disponere over det varelager, som tilhører dette... Det er vil lidt i stil med, hvis jeg en dag glemte min jakke ude i et kommende konkursbo. Så kan de vel ikke sælge jakken til dækning af konkursen, da den juridisk tilhører mig..? Vh Peter |
Peter - Nu er jeg jo hverken advokat jurist eller lign. Men har da i sin tid fået lidt undervisning i erhvervsret.
Jeg mener 100% at det netop hænger sammen som du siger, de sælger naturligvis ikke noget der er ejerforbehold i. Lad os sige du istedet havde lavet en afdrags ordning med kunden og at ejerforholdet først var aftalt at skifte over når alt var betalt, så mener jeg faktisk vi fik fortalt at de ofte går ind og vurdere sagen og evt. opkøber restgælden for at få ejerskabet, og derved sælge genstanden på tvangsauktion. Naturligvis alt efter hvor meget der er tilbage af restgælden sat op imod hvad de forventer de kan tjene på den.
Jeg mener 100% at det netop hænger sammen som du siger, de sælger naturligvis ikke noget der er ejerforbehold i. Lad os sige du istedet havde lavet en afdrags ordning med kunden og at ejerforholdet først var aftalt at skifte over når alt var betalt, så mener jeg faktisk vi fik fortalt at de ofte går ind og vurdere sagen og evt. opkøber restgælden for at få ejerskabet, og derved sælge genstanden på tvangsauktion. Naturligvis alt efter hvor meget der er tilbage af restgælden sat op imod hvad de forventer de kan tjene på den.
Men inden amino bitcheren fare i flæsket på mig, så er overstående ikke noget ekspertråd :) bare lidt information hva jeg mener at kunne huske.