Nu når amino har startet servicen amino kapital, så er jeg sikker på der er rigtig mange som godt kunne bruge lidt gode råd til hvordan man kontakter og finder en investor. Selv om der altid har været masser af penge at finde og hente på amino, så har amino kapital gjort det lidt nemmere at komme i kontakt med folk der ønsker at lave en investering. Du skal dog stadig sælge dig selv og dit produkt, og det har jeg set rigtig mange have problemer med på amino før kapital databasen kom til. Dette er derfor min personlig guide, baseret på mine personlige meninger og erfaringer. Det er egentlig ikke så svært at komme i kontakt med en investor. Et velformuleret debat indlæg her på amino kan uden problemer sætte dig i kontakt med 5 til 10 personer som har de penge du søger. Problematikken ligger i at overtale dem til at give dig penge, og det er hvad jeg hovedsageligt vil holde fokus på i denne mini guide til at finde kapital. Der er efter min mening 3 forskellige typer af investore.
Den professionelle : Den professionelle er ikke nødvendigvis professionel investor, men han tager en meget professionelle indgang til tingene. Det er typen der skal have både advokat og revisor ind over alle investeringer, vil se regnskab fra sidste år. Stiler krav om etablering af helt nyt selskab for at undgå skjult gæld, eller hemmelige kontrakter osv osv. Altså en der sikre sig rigtig godt. Denne type folk er ikke nødvendigvis dem der har flest penge, men hvis du søger et stort beløb (over 200.000,-) så er det oftest denne type du skal have fat i, og så skal du være klar på at kunne smide de ting på bordet som er nævnt. Du skal ligeledes være forberedt på at hele forløbet nemt kan tage 3-4 måneder. Så står du med akut mangel på penge, eller har et projekt som stadig er på tegnebordet, så er dette oftest ikke typen du skal gå efter. Større projekter bør dog heller ikke være akutte, og skal du i gang med noget stort så tag dig god tid så du kan lave det ordenligt i stedet for bare at kaste dig ud i ting før du er klar. Amatøren: Dette er klart den bedste investor at finde og også den hvor du vil have lettest ved at finde penge i størrelsen 20-150.000,- Folk i denne kategori er ikke nødvendigvis amatører, men de har en del mere afslappet forhold til det at smide penge i noget end den professionelle. De stiller ikke de samme krav, og du kan i du fleste tilfælde få en aftale i hus på 2-3 uger. Amatøren drives ofte af drømme, visioner og til dels grådighed. Hvilke ikke nødvendigvis er en negativ ting, men udsigten til gode penge kan godt blænde, og dette er også grunden til at de ofte går (måske lidt for hurtigt) ind i projekter. Den kritiske: Den kritiske er ofte en investor som egentlig ikke har råd til at lave en investering (dog ikke nødvendigvis), men som gerne vil. Hvis du søger en investering på 50.000,- og personen ”kun” har 80 stående på sin konto. Så er det klart der skal kæmpes ekstra hårdt for at overtale. Mit råd er at hvis du fra starten af kan mærke den investor du har kontakt til er af den kritiske type, så drop det med det samme, med mindre du ved personen har pengene, og du er villig til at dedikerer dig på måden som kræves. Lad være med at lade drømmen om en investor gøre dig blind så du spiller din tid. Du kan nemt bruge 3-4 uger på at få et nej. Så hver sikker på at det er hvad du vil, og at personen kan hjælpe. Bemærk at den kritisk investor ikke nødvendigvis er noget dårligt, da mange professionelle er på denne måde. Men lav nu den analyse og find ud af om personen virkelig her professionel med penge, eller en der bare gerne vil, men ikke kan. Dårlige kombinationer: Nu har jeg kort, og måske lidt for firkantet gjort rede for de forskellige type, men disse 3 typer kan kombineres på forkskellige måder, og det kan ende i nogen rigtig dårlige kombinationer. Kombinationen af en kritisk investor der samtidig kræver det som den professionelle investor er eksempelvis en rigtig dårlig kombination, med mindre der er tale om et stort og seriøst projekt som du virkelig har dedikeret dig til. Dette skal ikke misforstås da alle der ønsker at lave en investering vil være kritiske og med god grund. Men hvis du har en person, som er i kategorien ”krisitsk” og egentlig ikke vil eller kan smide penge, men samtidig stiler krav som de professionelle , og dermed tvinger dig til at bruge 2, 3 eller 4 måneder på at fremlægge diverse dokumenter for blot at ende med at sige nej. Det er en dårlig deal for dig, og du kan derfor være godt tjent med at lave en analyse af personen du har kontakt med i stedet for blot at kaste dig blindt ind i alle tilbud. Krav til dig ! Det er selvfølgelig dig og ikke investor der i sidste ende skal få denne aftale i hus, og det er her jeg ser stort set alle få rigtig store problemer. Tip 1. Fortæl om din ide åbent. Dette er en debat der ofte har været på amino, og det er en debat der opdeler alle fordi det er noget der ligger dybt i os. Vil folk stjæle min ide.... Måske, men hvis din ide er god så vil der uanset hvad komme en konkurrent på et tidspunkt, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Fortæl, fortæl, fortæl og fortæl alle. Dette giver dig flere ting.
Tip 2. Lav dine lektier. Det er super vigtig at du har undersøgt ting grundigt. Hvis en investor kan finde informationer som du ikke vidste eller har leveret, så vil det bare se ud som om du har kapacitet til at drive en virksomhed, og det vil føre til at folk takker nej meget hurtigt. Man smider ikke penge efter folk som ikke har styr på hvad de laver. Tip 3. Få styr på økonomien. Der er gang på gang folk der på amino søger en investor som kan smide 10, 20 eller 100 millioner i deres projekt. Puhaaa....... Lad mig slå det fast så klart jeg kan. INTET, og absolut INTET projekt koster så meget at starte op. Der er selvfølgelig undtagelse, og hvis du ønsker at bygge en fabrik eller en hel boligblok så kan det nemt løbe op i de beløb, men de folk der søger investor på amino søger ikke 35 millioner til at bygge en boligblog med 70 udlejningslejligheder. De søger 100 millioner til udvikling af en iphone app eller et social netværks site ;-) At søge den slags penge holder bare ikke, og grunden til det ikke holder er fordi det ikke koster den slags penge. Den slags penge er hvad det koster at købe en virksomhed der er veletableret og er på toppen. Det er fint nok hvis det er hvad du gerne vil have og skabe, men se på det fra investors side. Hvorfor smide penge i etablering af dette. Så kan du lige så godt købe en etableret virksomhed med en etableret kundekreds mm. I stedet for at gamble penge på noget der vil det samme, men måske aldrig opnår dette. Konksusionen er: accepter at du skal starte fra bunden. Det gjorde alle de store også, og selv skype, facebook eller microsoft konkurrenter kan startes for små beløb. Det gjorde de, og så kan du også. Så sørg få at finde ud af hvor småt du egentlig kan starte, og så brug de penge du tjener til at vækste og udvide. Du kan ikke starte på toppen, og du vil aldrig få nogen for at betale for dette. Tip 4. Lav en god præsentation. Det er super vigtigt at lave en god præsentation af sig selv og det projekt som man søger en investor til. Når jeg siger ”god” så mener jeg at den til at starte med skal indeholde alle de ting som jeg allerede har nævnt, altså gode faktuelle dataer og tal, samt en plan og en vision. Vis du har styr på tingene, har et godt koncept, og at du ved hvad der skal til, har ambitioner, men samtidig er realistisk og villig til at starte fra bunden og nå toppen med hårdt arbejde. Det er dog ikke alt. Du skal se på din præsentation som en salgstale, og på samme måde som en webshop ikke sælger produkter hvis der mangler information, eller ikke har styr på ting. Så vil du heller ikke kunne sælge dig selv hvis du mangler dette. Det er ikke nok at skrive kort om sin ide og fortælle hvor mange penge man mangler. SÆLG DIG SELV. Det kan klart betale sig at få en tekstforfatter ind over dit amino indlæg. Betal nu de 1000 kroner eller hvor meget det koster at få skrevet en tale der sælger. Det er super vigtigt. Tip 5. Hver klar til at opgive ejerskab mm. Du kan ikke forvente at en anden tager alt risiko mens du tager alt beløning. Det er ikke unormalt at en investor vil have 50% eller mere. Det er noget du skal være klar til at give, og det er altid langt bedre at have en lille procentdel af en succes, end en stor procentdel af en fiasko. En ide er intet. Dem skaber vi alle, og specielt herinde. Det er udførelsen der er guldet, og har du kun en ide som du ikke er i stand til at udføre, så har du bare ikke så meget. Konklusion: Når du søger en investor så handler det altså ikke bare om hvorvidt du har en god ide eller ej. Der er langt flere ting i det, og det er hovedsageligt det som folk glemmer når de skriver til investor. Afslutning. Alt dette er blot mine personlige meninger dannet af erfaringer, og det er på ingen måde en facitliste. Jeg har dog fundet specielt de ting jeg nævner yderst brugbart, og har både søgt kapital og givet kapital til efterhånden ret mange ting. Håber du kan bruge det. Søg investor på amino kapital. Held og lykke |
Find investor – Sådan gør du !
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)