Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster din revisor !

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:

Lars P:
Så hvad siger i. Kan man få revisionsfirmaer til at give nogenlunde faste ca.priser?

Ja, endda helt faste priser - men det kræver så også at I aftaler helt nøjagtigt hvilke ydelser der er med i aftalen.

Det kan være lidt svært når der er tale om egentlig revision og det være sig fra en rigtig godkendt revisor, faktisk vil det være på kant med revisorloven at en godkendt revisor afgiver et fast tilbud på revisionen

Omvendt så må en godkendt revisor heller ikke tage for meget og skal kunne dokumentere sit timeforbrug som du kan få afprøvet i et responsumudvalg hvis du ikke mener at revisor har taget den betaling der står i mål med revisions omfang og sikkerhed

- men alt det gælder kun hvis det er en rigtig godkendt revisor.

/Søren

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 14:58

Hej Søren,

Du har muligvis ret, det er jeg ikke nok inde i revisorloven til at vurdere. Men mit svar gik ikke på revisionen, men på om det var muligt at få sin revisor til at give nogenlunde faste priser ;-)

Kaffe & Co:

Dertil kommer at jeg har aftale med Deloitte, som vist er en "rigtig godkendt revisor", til alle mine selskaber. Jeg har ikke vores aftaler liggende her, men jeg er overbevist om at vi har en "fast pris", dvs. en max-pris for revisionen. I forbindelse med afregningen får vi specificeret timeopgørelse, og de er rigtigt dygtige til at holde sig under max-prisen :-)

/Brian

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lars P:

Mange varianter jo tak. Fik idag lige en regning fra min revisor. Den lød på 23.273,- kr. + moms. Jeg har benyttet samme revisor gennem flere år og den er steget voldsomt de sidste par år. Jeg har en bogholder ansat så alt bogføres i SummaSummarum (Enterprise) Momsopg. laver vi selv. Så det er udelukkende årsregnskab i et personligt ejet firma. Der er benyttet 29,25 timer på regnskabet, hvilket jeg egentlig finder ret voldsomt, da alt er bogført af bogholder og det er begrænset hvad revisort har haft af rettelser. Timeprisen for revisor er 895,- og for assistent 670,- kr. så det er vel ok, men tidsforbruget finder jeg som nævnt i overkanten. Vores oms. er under 5 mio. kr.

Så hvad siger i. Kan man få revisionsfirmaer til at give nogenlunde faste ca.priser? Jeg skal ihvertfaldt have undersøgt det nærmere...

Hej Lars

Det virker helt "molbo-agtigt" (ikke for at genere molbo), men der er tale en væsentlig overpris eller måske en bogholder, der ikke er kompetent nok til opgaven.

De anførte timepriser er rimelige, men de giver desværre ikke nogen indikation af den samlede pris. Ja, man kan godt indgå fast-pris aftaler med revisorer, også godkendte, så længe der ikke er tale om erklæringer med sikkerhed.

Hvis der indgås fast-pris aftale med godkendte revisorer i forbindelse med erklæringer, så vil/skal revisoren altid have mulighed for at afvise opgaven eller forhøje prisen, idet han ellers vil overtræde revisorlovens § 24 om uafhængighed.

Det er også korrekt, at enkeltmandsvirksomheder ikke kan revideres, men derimod kan der foretages et såkaldt review (i "gamle" dage en gennemgang) af årsregnskabet, som afsluttes med en revisorerklæring (HUSK! Det er kun godkendte revisorer, der kan afgive revisorerklæringer).

Held og lykke med at finde en ny revisor. Her kan du prøve Amino Freelancer eller alternativt www.agera.dk, så vil du hurtigt få nogle fornuftige alternativer.

Tonny

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 16:23

Brian Reinhold Jensen:

Hej Søren,

Du har muligvis ret, det er jeg ikke nok inde i revisorloven til at vurdere. Men mit svar gik ikke på revisionen, men på om det var muligt at få sin revisor til at give nogenlunde faste priser ;-)

Kaffe & Co:

Dertil kommer at jeg har aftale med Deloitte, som vist er en "rigtig godkendt revisor", til alle mine selskaber. Jeg har ikke vores aftaler liggende her, men jeg er overbevist om at vi har en "fast pris", dvs. en max-pris for revisionen. I forbindelse med afregningen får vi specificeret timeopgørelse, og de er rigtigt dygtige til at holde sig under max-prisen :-)

/Brian

Problemet er deres uafhængighed - men en ting er loven - en anden hvordan det håndteres i det daglige - mon ikke at din revisor også er beredte på at kræve en højere pris, hvis det skulle vise sig at revisionen er mere krævende end sædvanlig - ellers får du ikke en erklæring :-)

Så 'maxpriser' i den rigtige-godkendte-revisions-branche er kun vejledende og mon ikke der er en lille pasus i dit aftalebrev omkring dette.

-og dejligt at de så har sat deres honorar tilpas høj at de kan holde sig under den, så er der jo ingen problemer ;-)

Hej fra Søren

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:07

Som flere har været inde på, afhænger det i høj grad af påtegningen, dvs. Hvorvidt der er foretaget revision, review eller blot assistance med opstilling (og heraf afledt revisorens arbejde med dokumentation). Manga kan sagtens slippe med et review som led i samlet skatteberegning som følge af enten personlig virksomhed eller b-selskab under grænser for revisions pligt. Hvis man har brug for det til banken slipper du dog næppe for revisionen, pga. Sikkerheden (høj grad ved revision).

Derudover oplever man som ofte også at statsautoriserede tager et lidt højere honorar end registrerede, som oftest er mindre selvstændige, som følge af den højere eksamen. Under et bliver titlerne kaldet godkendt og du ser næppe en statsaut. Kalde sig selv godkendt revisor (da den især i start 90'erne var betydeligt nemmere at erhverve - korsfæst mig nu ikke). Fremtiden byder formegentligt på, at titlerne bliver lagt sammen til netop godkendt revisor en gang i fremtiden.
På samme måde bliver der formegentligt indenfor en årrække indført en ny påtegning (udvidet gennemgang/review) som erstatter revisionspligten for klasse b selskaber.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:18

Cef:

Som flere har været inde på, afhænger det i høj grad af påtegningen, dvs. Hvorvidt der er foretaget revision, review eller blot assistance med opstilling (og heraf afledt revisorens arbejde med dokumentation). Manga kan sagtens slippe med et review som led i samlet skatteberegning som følge af enten personlig virksomhed eller b-selskab under grænser for revisions pligt. Hvis man har brug for det til banken slipper du dog næppe for revisionen, pga. Sikkerheden (høj grad ved revision).

Derudover oplever man som ofte også at statsautoriserede tager et lidt højere honorar end registrerede, som oftest er mindre selvstændige, som følge af den højere eksamen. Under et bliver titlerne kaldet godkendt og du ser næppe en statsaut. Kalde sig selv godkendt revisor (da den især i start 90'erne var betydeligt nemmere at erhverve - korsfæst mig nu ikke). Fremtiden byder formegentligt på, at titlerne bliver lagt sammen til netop godkendt revisor en gang i fremtiden.
På samme måde bliver der formegentligt indenfor en årrække indført en ny påtegning (udvidet gennemgang/review) som erstatter revisionspligten for klasse b selskaber.

Generelt er jeg enig i dine betragtninger.

Iøvrigt er det jvf. revisorkommissionens seneste oplæg titlen "statsautoriseret revisor", der vil blive anvendt fremover, når der kun bliver en en-strenget uddannelses-model for revisorer.

Nuværende registrerede revisorer vil i givet fald ved at tage en tillægseksamen kunne opnå at blive godkendt som statsautoriseret revisor.

Tonny

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 18:58

Der kan man bare se :) troede det ville blive kaldet godkendt, synes personligt statsaut. Lyder bedst som titel :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:07

Cef:

Der kan man bare se :) troede det ville blive kaldet godkendt, synes personligt statsaut. Lyder bedst som titel :)

Ja og begrundelsen er i øvrigt, at der er en meget lang tradition og respekt om denne betegnelse.

Måske de så skulle afholde sig fra dette:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/09/10/160501.htm

Tonny

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 20:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tonny Skov Pedersen:

Cef:

Ja og begrundelsen er i øvrigt, at der er en meget lang tradition og respekt om denne betegnelse.

Måske de så skulle afholde sig fra dette:

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/09/10/160501.htm

Tonny

Ja, der sidder desværre nogle revisorer rundt omkring so ikke er deres opgave voksen/ tydeligvis ikke er uafhængige!

Kan jo også undre mig når jeg har været ude hos en unavngiven bolig administrator og beder om noget så 'simpelt' som en momssandsynliggørelse og så får smidt i hovedet:" hvorfor dog det, det er de ikke nogen af de andre revisorer der beder om!? Jeg ved heller ikke hvordan jeg gør...?"

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cef:
Kan jo også undre mig når jeg har været ude hos en unavngiven bolig administrator og beder om noget så 'simpelt' som en momssandsynliggørelse og så får smidt i hovedet:" hvorfor dog det, det er de ikke nogen af de andre revisorer der beder om!? Jeg ved heller ikke hvordan jeg gør...?"

PræcisYes

Denne sag er desværre nok, som iøvrigt andre sager, medvirkende til endnu flere opstramninger for revisorbranchen. Problemet ligger dog væsentlig dybere end som så, og det er i realiteten den manglende kontrol med de større revisionsvirksomheder.

Tonny

Side 4 ud af 4 (40 indlæg)