Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukke mit firma eller overdrage det til kæresten?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Indlæg ialt: 318
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad giver mest mening regnskabsmæssigt?

Mig og min kæreste har i dag to firmaer - ét hver.

Mit Firma har eksiteret i små to år og er moms og CVR registreret! Det skal dog lukkedes ned i slutningen af dette år. Min kærestes firma er knap et år gammel og er ikke moms og CVR registeret! Hun rammer dog snart de magiske 50K, hvorfor hun jo som bekendt står overfor at lade sin virksomhed momsregistrere.

Vi sælger stortset de samme produkter og omsætter begge for under 100K om året.

Nu til spørgsmålet. Hvilken af af disse 2 muligheder ville i vælge?

1. Jeg lukker mit firma ned og hun lader sit firma momsregistrerer!

2. Jeg overdrager mit firma til hende og hun "fortsætter med mit momsnummer" og bibeholder mine aftale med bogholder, e-conomic etc.

Hvis det ikke giver mening - så skriv endelig Wink

Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:34

Umiddelbart giver det langt mest mining at fortsætte dit eksisterende, det andet vil jo kræve værdiansættelse og overdragelse samt skattekonsekvenser, men jeg ved jo ikke hvorfor du vil lukke dit?

Din kæretste skal værenopmærksom på,,at momsregistrering skal ske når man forventer oms +50000 på 12 lbd mdr, ellers risikerer hun momsproblemer i forhold til de første 50

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:36

Skulle måske ha skrevet at firmaet så,bliver i dit navn naturligvis ellers skal i jo ud i noget ApS eller Smba

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 13:43

Hej John,

Vi ønsker kun et firma i fremtiden, og det skal stå i min kærestes navn. Jeg ønsker at lukke mit firma, da jeg ikke har tid til at passe det. Mit firma har et varelager på 15.000 kr. og ikke øvrige aktiver.

Vi ønsker at lade min kæreste virksomhed registrere netop da vi har forventninger om, at det overstiger 50K (estimeret omsætning efter 12 mdr. på 55K)

Er det besværligt at overdrage et simpelt enkeltmandsfirma til min kæreste? Hvis ja, så hælder jeg til at lukke det ned og sælge mit varelager til min kæreste umiddelbart inden lukning ultimo 2012.

Jeg har solgt digitale produkter (fx ebøger) for over en million kroner! Se hvordan du kan gøre det samme på Onlinebijobber.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33

Næh ikke voldsomt kompliceret,,men værdier, også lager skal jo gøres op som værdi i forhold til 3. mand men enhver revisor kan let hjælpe og det bør ikke være så dyrt
Du kan jo også selv det går sikkert,,hvis hun køber lageret til de 15.000 og det er alt,,ikke andre værdier du har købt med moms og ikke gæld fra dit CVR. så kan du lukke det her:
http://www.webreg-portal.dk/home.asp?Context=MenuItem&ContentID=109&Menu1MenuItemID=11

Overdragelse må du vente på en dygtigere fyr forklarer men Sælges en personligt ejet virksomhed, vil den sælgende ejer blive beskattet af bl.a. genvundne afskrivninger og værdistigninger på aktiver.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:18

Tue Nielsen:

Nu til spørgsmålet. Hvilken af af disse 2 muligheder ville i vælge?

1. Jeg lukker mit firma ned og hun lader sit firma momsregistrerer!

2. Jeg overdrager mit firma til hende og hun "fortsætter med mit momsnummer" og bibeholder mine aftale med bogholder, e-conomic etc.

Jeg ville vælge nr. 1, da nr. 2 ikke er mulig/lovlig.

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 18:04

Er det ikke lovligt at overdrage/sælge sit enkeltmandsfirma og bibeholde momsnummeret?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 19:49

Hej Tue,

Nej, du kan ikke videresælge momsnummeret på en personligt ejet virksomhed.

Men man kan selvfølgelig sagtens sælge aktiverne/værdierne over til et andet CVR-nr.

Fra Herfølge
Tilmeldt 27. Aug 10
Fra  Onlinebijobber.dk Styrketræningsprogram Skrevet kl. 19:51

Tusinde tak for din kommentar, Martin.

Det havde jeg slet ikke tænkt på. :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)