Jeg har som udgangspunkt regnet med at starte som en enkeltmandsvirksomhed (evt. med virksomhedsordningen når jeg nærmer mig et større overskud, da jeg er på SU). Jeg har gjort mig følgende overvejelser som jeg godt vil have lidt feedback på:
|
Overvejelser ved virksomhedsstart
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
- 1
Hovedreglerne er (hvis det er momspligtige ydelser/produkter du sælger): Salg til danske virksomheder og private: ALTID moms Salg til virksomheder i EU: Ingen moms, men du SKAL have deres (gyldige) momsnummer Salg til private i EU: Du skal opkræve dansk moms Salg til virksomheder og private uden for EU: Ingen moms, men du skal kunne dokumentere at varerne er sendt ud af landet (eller downloaded?) |
|
Det er et krav at kapitalen er tilstede i form af enten kontanter eller apportindskud af din virksomhed/aktiver. Til sidstnævnte har du brug for en vurderingsberetning. Den skal laves af en revisor eller anden vurderingsmand efter selskabslovgivningen. Der er for nylig indført regler i anpartsselskabsloven (og aktieselskabsloven) om at man kan fravælge revisor, dem kan du kigge på, hvis det er et parameter ved dit valg af om det skal være enkeltmandsvirksomhed eller i selskabsform. Mvh Jon |
Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)