Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overvejelser ved virksomhedsstart

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg arbejder på at åbne et internationalt website. I den forbindelse har jeg udviklingsomkostninger på over 100.000 kr. ekskl moms. Jeg forventer indtægter ved betaling på siden af virksomheder fra hele verden samt ved reklamer (både Adsense og sponsorbannere). Disse indtægter vil starte småt og jeg forventer at nå break even efter ca. 1-1½ år.

Jeg har som udgangspunkt regnet med at starte som en enkeltmandsvirksomhed (evt. med virksomhedsordningen når jeg nærmer mig et større overskud, da jeg er på SU).
Jeg har gjort mig følgende overvejelser som jeg godt vil have lidt feedback på:

• Jeg er jo alligevel tæt på de 125.000 som kræves for at starte et APS. Derfor vil jeg gerne høre nogle kommentarer til om det vil være smartest at lave et APS fra starten. Umiddelbart er det jo billigere at køre det som enkeltmandsvirksomhed både i forhold til oprettelse og senere behov for revision.

•    
  • Desuden vil jeg gerne vide hvordan jeg skal forholde mig mht moms, når jeg fakturerer til virksomheder både indenfor og udenfor EU. Jeg har forstået at jeg skal fakturere uden dansk moms, så er dette helt uden for min momsafregning

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 09:49
Med den forretningsmodel du har beskrevet bliver du nødt til at sætte dig ind i momsreglerne.

Hovedreglerne er (hvis det er momspligtige ydelser/produkter du sælger):

Salg til danske virksomheder og private: ALTID moms
Salg til virksomheder i EU: Ingen moms, men du SKAL have deres (gyldige) momsnummer
Salg til private i EU: Du skal opkræve dansk moms
Salg til virksomheder og private uden for EU: Ingen moms, men du skal kunne dokumentere at varerne er sendt ud af landet (eller downloaded?)

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 11:23
Hillswalk: Jeg sælger ikke fysiske produkter, men betalingsprofiler på mit website. Men det er vel at betragte som et produkt? Der vil kun være tale om fakturering til virksomheder, så det må være uden moms.
Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 16:02
Det er et krav at kapitalen er tilstede i form af enten kontanter eller apportindskud af din virksomhed/aktiver. Til sidstnævnte har du brug for en vurderingsberetning. Den skal laves af en revisor eller anden vurderingsmand efter selskabslovgivningen.

Der er for nylig indført regler i anpartsselskabsloven (og aktieselskabsloven) om at man kan fravælge revisor, dem kan du kigge på, hvis det er et parameter ved dit valg af om det skal være enkeltmandsvirksomhed eller i selskabsform.

Mvh Jon

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)