Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil - hvad er reglerne og fordele

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej folkens,

Jeg overvejer at starte konsulent-firma. Alle workshops, indlæg osv. vil ske hos kunder, rundt omkring i landet. Dertil skal jeg naturligvis bruge en bil...

Men jeg vil også være alm. lønmodtager i dagligdagen - og vil derfor også bruge min bil til at køre på arbejde - og desuden også til at handle ind og alt muligt andet privat.

Men til de kørsler, hvor jeg kører for at udføre konsulent-arbejde - regner jeg da med, at kunne få en eller anden fordel.

Hvilke muligheder ser I, at jeg har... ud over at købe en bil på gule plader. Jeg vil naturligvis, at jeg sparer mest muligt - når jeg kan. Men kender ikke noget som helst til reglerne - hvad man sparer, hvordan og hvilke alternativer der er.

Mange tak for hjælpen !!

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Hej!

Du kunne købe en hvidpladebil, og så enten få godtgørelse på 3,35 kr pr. km, når du

kører for konsulentvirksomheden, eller fordele driftsomkostningerne på bilen forholdmæssigt

erhverv/privat kørsel, hvilket dog kræver kørselsregnskab.

Kørsel til og fra arbejde kører under de almindelige lønmodtagerregler.

Du kunne også køre bilen under virksomhedsordningen, og så få fradrag for alle driftsudgifter, mod

at du bliver beskattet af værdi af fri bil(25% op til 300 tkr. og 20% opefter).

/Peter

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 280
Skrevet kl. 21:53
Okay... der er altså generelt to regler:

1) Kørselsgodtgørelse - (krav: hvide plader ??). Og hvem betaler disse kørepenge? Konsulentvirksomheden? Det er jo lig med egen lomme.

2) Virksomhedsordning. Hvor stort er fradraget for alle driftsomkostninger? Lig med alle udgifter til brændstof, reperation osv? Til gengæld en øget beskatning.

Det hele må afhænge af en økonomisk betragtning, som jeg ikke har forudsætningerne for at beregne. Hvad ville du gøre - jeg vil estimere et erhvervsmæssigt kørselsbehov år 1 på kun 2000 km...

Køb dit juletræ på nettet, leveret til døren og afhentet efter jul...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15
ej!

1) Du kan enten få pengene udbetalt eller fradrage dem via selvangivelsen, når denne indleveres til SKAT .

Nej ikke et krav med hvidpladebil.

2) Ja...alle driftsudgifter inkl. afskrivninger.

OK. 2000 km erhvervsmæssigt, hvor mange km til og fra arbejde, hvor mange km privat???

/Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)