Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

FOTO på tryk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 22. Dec 06
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle som kan fortælle mig hvilken størrelse i cm man kan få et billed som er 2848x4272 px op i?


Alle ideer kan udleves!

Ejer af DreamsforKids.dk

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Søborg
Tilmeldt 22. Dec 06
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tjekker det ud :) 

Tak ! 

Hvis andre har et svar så byd endelig ind.

Alle ideer kan udleves!

Ejer af DreamsforKids.dk

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer HELT an på hvilken software, som bruges til at skalere og trykke med. En standard printerdriver forstørrer pixels op som firkanter, mens professionelle såkaldte RIPs bruger avancerede matematiske modeller for forstørrelser, så man f.eks. aldrig ser pixelering/"firkanter" når man laver store tryk.

Uden at have set filen (der er også andre ting, der har indflydelse på forstørrelsesmulighederne, såsom komprimeringsgrad m.v.), så vil jeg skyde på, at det kan laves i 60x90cm på fotopapir eller 80x120cm på lærred - forudsat, at der bruges en fornuftig RIP af trykkeren...

Du er altid velkommen til at sende filen til info@hennetec.dk, så giver jeg et uforpligtende bud på, hvor stort jeg mener den kan laves....

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

  Ole har helt ret - det kommer meget an på hvor hårdt billedet er komprimeret og hvor skarpt motivet det er fra starten af.

Men der findes ingen RIP-systemer som kan lave billedet pænere end det originale billede. Så hvis det originale billede i forvejen er noget uskarpt, så bliver det ihvertfald ikke pænere.

Hvis det skal køres i højeste detaljegrad og ses meget tæt på - som f.eks. et visitkort eller postkort - så kan dit billede blive i en størrelse omkring en A3-størrelse. Hvis det derimod skal ses lidt på afstand som f.eks. en plakat eller et billede på canvas / i ramme, så kan det uden problemer op på ihvertfald en 70 x 50 cm. og videre op til omkring en 100 x 70 cm. - men der begynder det så at komme an på hvor detaljeret billedet er og hvor hårdt det er blevet komprimeret.

Hvis det skal være større end dette, så skal der for alvor trylles med billedet inden tryk/print og så er det meget afgørende hvilken afstand billedet skal ses på. Nogle af de store bannere vi laver er helt nede på en 30-40 DPI hvilket så i dit tilfælde vil kunne give et billede i en størrelse på omkring en 3,6 x 2,4 meter - men det fungerer så også da disse store bannere typisk hænger på facader, ned fra lofter og på stilladser, hvilket er ensbetydende med at de ses på lang afstand.

Men som udgangspunkt, hvis det billede stadig skal være pænt selvom det ses meget tæt på, så er du begrænset til ca. A3-format (42 x 29,7 cm.).

/Jesper

Fra Lystrup
Tilmeldt 22. Jul 06
Indlæg ialt: 142
Fra  Hennetec Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Men der findes ingen RIP-systemer som kan lave billedet pænere end det originale billede. Så hvis det originale billede i forvejen er noget uskarpt, så bliver det ihvertfald ikke pænere.

Det er helt korrekt. For uskarpe billeder bliver uskarpheden altid forstørret med op. Men for skarpe billeder betyder en god opskalering (særskilt eller i RIP'en) rigtig meget for det endelige resultat - især i f.eks. fototryk med mange detaljer i billedet...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)