Jeg har mit eget ApS, hvor jeg bland andet har noget rengøring Jeg har derfor en ansat som klarer dette for mig. (ca. 5-10 timer om måneden) Den ansatte har det fint nok med at få udbetalt sin løn hver 3-4 måned, så jeg tænker at det sagtens kan gøres som b-honorar. Hvordan skal jeg gribe dette an? Overvejer at oprette en konto på danløn, da jeg er ret sikker på at det kan blive udbetalt der igennem.
En anden ting er, at jeg jo også gerne skulle udbetale noget løn til mig selv her inden udgangen af året. Kan det også gøres som et b-honorar, eller skal jeg ind og have registreret mig som arbejdsgiver på webreg i den forbindelse?
Nu har jeg brugt forholdsvist lang tid på at finde frem til et svar/guide der kan fortælle noget om dette, uden held!
Du skal betale ham som a indkomst også selv om det er hver 3 måned. Du kan let bruge danløn, og der opgiver du også antal timer for lønperioden - til bla.a. ATP Med b indkomst (am bidragspligtig) risikerer du at hænge på evt manglende betalt b skat + kan ha problem med atp og feriepenge, da din beskrivelse uniddelbart passer på en lønmodtager Det koster ikke han noget heller Du selv er så også lønmodtager i eget aps og letkørt i danløn hvor du lige først skal oprette netsaftale Jep du bør som det er arbejdsgiverregiatreres i virk
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Med b indkomst (am bidragspligtig) risikerer du at hænge på evt manglende betalt b skat
Hej Cookie, kan du ikke uddybe hvorfor man kan få problemer med at udbetale som b-indkomst. Når man som virksomhed husker at indberret til SKAT, så kan det ikke være virksomheden der står til ansvar hvis personer "glemmer" at betale skatten.
Jo det er det desværre. Skat har oplevet en stigning i b indkomst OG en del problemer med manglende betaling.
Det er afhængigt af om det er en lønmodtager, honorarmodtager eller selvstændig. Google det. Det er det faktiske arbejdsforhold der afgør det, ikke hvad i f.eks aftaler. Hvis skat bedømmer det som lønmodtager, og det tror jeg i dit fald ud fra din beskrivelse men google og bedøm selv, så vil du hænge på skatten hvis din medarbejder ikke betaler. Du vil ha regreskrav mod han,men blive sat til at betale skatten Du kan også ffinde meget om samme spørgsmålåli tidl. Tråde herinde
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis den der bogfører for dig har egen virksomhed og bogfører for flere forskellige, selv helt styrer og har risikoen, evt bruger egen computer, så er han selvstændig virksomhed og kan fakturere dig med moms. Det at han kun skal lønnes hver 2-3 måned, gør han ikke i sig selv til honorar eller selvstændig Du kan læse lidt herhttp://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789732&vId=0