Erhvervsbladet har rettet fokus på markedet for homeparty koncepter i artiklen: "Hjemmegående hverves med løfter om gode penge" (06.06.07) hvor bl.a. Louise Pagsbjerg fra kvindeguiden.dk deler af sine betragtninger og gode råd. Louise nævner bl.a. "Jeg har indlæg fra kvinder, som ærgrer sig over at være faldet for det og også er lidt pinlige ved det" - hvilket jo i og for sig er fair nok - men nu er det oftest sådan at de mange portaler (Louises inklusiv) jo oftest har en overvægt at negative erfaringer - det er jo meget sjældent at de mange gode historier og erfaringer bliver delt. Umiddelbart finder jeg rådene fra Louise ret så ensidige - se blot her: (citat) "Hun fraråder generelt kvinder at investerer i networking marketing og homeparty- salg. Heller ikke en hjemmeside er altid sagen - Så start hellere med at sælge på loppemarkeder og lignende". Sjældent skal man da finde et MINDRE brugbart råd at følge - først og fremmest modsiger hun sig selv i en grad så hendes manglende erfaringer på området skinner igennem - for med en holdning fortæller om hun om de mange der evt. investere i større varelager - og med en anden holdning fraråder hun folk at engagere sig i Network Marketing branchen - en branche, OG mulighed som NETOP giver muligheder for at starte i det små - og arbejde en forretning/indtjeningsmulighed op. Nu pointeres der ganske vidst at nogle selskaber - ellere rettere: nogle forhandlere - arbejder ud fra koncepter hvor nye forhandlere eller homepartysælgere skal investere i ganske store varelager - det synes jeg principielt er unødvendigt set med rene "Network Marketing" briller - men Louise kan altså ikke fraråde folk at engagere sig i Network Marketing udfra at de i nogle tilfælde koster investering i varelager - når hun SAMTIDIG råder selvsamme persongruppe til istedet at blive "rigtige selvstændige" og istedet starte med at sælge varer på eks. loppemarkeder! Netop det at starte fuldstændig for sig selv indebærer langt højere risici - og langt højere investeringer - ligesom det da om noget er dybt amatør-agtigt at sælge gode mærkevarer på loppemarkeder....! - Loppemarkeder er da indbegrebet af skrammel! Network Marketing muligheden åbner jo netop op for, at man får et færdigt gennemprøvet koncept at arbejde med - man kan vel godt sammenligne med franchise - hvor alt er på plads; produkter, logistik, support, salgsmaterialer m.m - det eneste man tilfører er SIG SELV - holder man sig til de gængse selskaber - og muligheder - så vil man også se at det er begrænset hvilken investering man må op med upfront for at starte sin egen lille forretning. Typisk nogle få hundrede kroner - herefter vælger man selv om man har brug for x antal produkter eller ej - nogle "teams" indenfor de forskellige selskaber vælger måske at køre efter deres eget koncept, hvor de eks. råder deres nye forhandlere til at købe et lille varelager, som oftes for mellem 1.500 og 3.500 - og så starte derfra. Ganske vidst er der visse tøjfirmaer som - udover direkte salg - benytter sig at network marketing konceptet som salgsredskab - og hvor investeringen kan løbe op i både 20, 25 og 30.000 kroner - men er det nødvendigt? Umiddelbart kan argumentet være at man skal noget at vise frem - men jeg mener nu sagtens det kan gøres for mindre. Skal man følge Louises råd, så skal man holde sig fra Network Marketing grundet investering i eks. varelager - men istedet sælge på loppemarked... men.. hvordan hulen kan man sælge på et loppemarked uden først at investere i VARER....! Alle Network Marketing selskaber (med forbehold for at jeg ikke kender set-uppet i nogle af tøjfirmaerne) har jo netop fuld returret på købte varer - dermed løber man INGEN risiko, hvis man har investeret i et |
Hej Lasse,
Hmmm...:-) Små mennesker, små tanker og derfor forkerte råd. Network Marketing er vejen frem, som du selv pointere, for mange, som gerne vil være selvstændige, men ikke have bøvlet med varelager, investering, ansatte og anden administration.
Problemet i Network Marketing, som i al anden forretning, er, at den som starter IKKE har gjort sig klart hvor stor forskellen er på at have et ansvarsfrit lønarbejde og det at selvstænndigt skulle udvise initiativ og resultater. Derfor er der en del der fejler. Det er ikke NM eller hvilken branche/erhverv de nu har valgt, der er problemet, men menneskene selv.
Men det er vi jo nok enige om...