Kan nogen be- eller afkræfte flg. passage fra Business.dk - jeg synes ikke rigtig jeg kan finde belæg for det nogen steder? "Er hovedaktionæren ikke ansat i selskabet - og den fri bolig således ikke er en del af en lønaftale – betragtes værdien af den fri bolig i stedet som regulær udbyttebetaling med beskatning op til 42 %. Til gengæld kan selskabet ikke trække værdien af den fri bolig fra i skat." Kilde: http://www.business.dk/bolig/saadan-beskattes-fri-bolig |
Uden at gære ekspert vil jeg sige det da lyder helt korrekt. Er man ansat og får fri bolig, ja så skal man skatte af det som personalegode. Værdifastsættelsen er godt beskrevet også
Er man ikke ansat, men aktionær, og får fri bolig - ja så er det jo ikke et personalegode (det har jo kun ansatte) - men beløbet vil så være udbytte fra selskabet til sin aktionær - og følge reglerne for udbytte = ikke fradragsberettiget for selskabet og skat fra 27% (op til 48.300 kr per person) til 42% af resten som udbytteskat (svarer helt til aktieskatten). Selskabet skal indberette alle udbytter
Så det må være korrekt nok vil jeg mene. Det betyder også, at den ansatte får det personligt beskatte med fra ca 43% op til ca 58% for topskattebetaler, og tager du aktionæren med udbytte - så er beløbet først skattet med 25% i virksomheden og så dertil med fra 27% til 42% hos personen
vh