Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forkert bogførte renter - hjælp hvordan retter jeg fejlen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Jul 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var lidt for hurtig på tasterne og kom til at bogføre renternedebitorer pr. ultimo juni, samtidig fandt jeg ud af, at en tidligere kollega ikke har bogført renterne for maj md.? Nu skal jeg vel manuelt gå ind på hver kunde (altså ikke debitor samle kontoen) men hver enkelt faktura på hver enkel kunde  og debetere "intægts rente" kontoen og kreditere debitorkontoen? Jeg er lidt usikker på hvad jeg skal være opmærksom på og hvordan jeg retter denne fejl. Jeg regner med, at jeg derefter i systemet kan køre en ny rentebogføring først pr. ultimo maj og derefter pr. ultimo juni (for de kunder som jeg vil tilskrive renter på? Giver det mening eller er det helt forkerte forstået af mig? Hvis nogen kan svare mig vil det rede min dag :)

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 15:49

Hej Sally,

Det er øv - men du har fat i det rigtige - du må se på de debitorer der har overskredet betalingsdatoen. Er det mange?

Her burde der vel være tilskrevet renter for både maj og jun efter du har bogført ? da jeg går ud fra at dit system jo beregner dage fra sidste tilskrivning?

Det burde du kunne se ved at finde en debitor der skal have rentetilskrevet for begge måneder - prøv at kont. den og se om den rente er ok? 
Hvis ja så er der jo ikke noget at rette!

Du skriver "kom til at bogføre renterne på debitorer pr. ultimo juni" - hvad skulle det have været jeg mener jun ult. er vel ok da måneden er gået og der skal tilskrives renter - hvis der altså ikke er betalt (debitor udlignet) ?

Men skriv lige hvilket bogføring system du anvender så vil der nok være flere der kan hjælpe dig!

Selv anvender jeg WinFinans - men har ikke så mange udeståender så jeg benytter automatikken - jeg tilskriver manuelt og bogfører dette - synes det er bedre at styre det på den måde. Surprise

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 14. Jul 12
Skrevet kl. 08:03

Hej John,

tusind tak for svaret.

Jeg benytter Dracar. Hvis det er måden jeg skal rette på, så må jeg bare gå i gang med at udskrive en saldoliste, og gå ind på hver kunde og kreditere debitorkontoen og debetere renteindtægskontoen.

1. det første jeg gjorte forkert var, at jeg i det hele taget bogførte renterne pr. ultimo juni fordi vi ikke sender renter ud til alle kunder. Så disse kunder må jeg bare ind og rette manuelt. Men man vil mon kunne se denne bevægelse på kundens kontoudtog fremover?

2. de kunder som jeg godt vil have renter på, fandt jeg så ud af, at renterne for maj ikke var bogført, så på deres kontoudtog står der ikke maj renter men kun juni renter. Og det er vel forkert. Så disse skal jeg også tilbageføre. Men så er spørgsmålet

kan jeg så få Dracar til at køre "processen" en gang til hvor jeg først bogføre renter pr. ultimo maj og derefter bogføre renterne pr. ultimo juni ?

og hvordan bogføre jeg renterne på kun en enkel kunde i Dracar? 

Jeg bliver meget lettet når jeg får rettet på dette.  

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 10:05

Hej Sally,

Det lyder som om du må gå den slagne vej altså få gjort det du selv foreslår!

Jeg kender ikke Dracar men måske der er nogle herinde der gør og måske der er nogle også vil svare på dit spørgsmål! Så om der er en automatik der kan få dracar til at køre processen ved jeg ikke jeg tvivler!

Rette den enkelte kunde - du bogfører direkte på den aktuelle debitor - konto - og modposterer på samlekontoen! Så vil det fremgår af kontoudtoget! og renter bliver samtidig fjernet fra konto for renteindtægt!

Men se lige om ikke du får andre svar før du kaster dig over det!

Og hvis du ikke kan vente så tag en kopi af nuværende datafil og brug den som "ØVELSE" når det hele er løst korrekt går du så tilbage oig bruger den datafil du tog kopi af!

God arbejdslyst - john s. Wink

mvh john sommer

Tilmeldt 14. Jul 12
Skrevet kl. 15:47

Hej igen,

nu kan jeg slet ikke finde ud af det.

du siger at jeg skal modpostere på samlekontoen, nu bliver jeg forvirret. Vil det sige, at jeg går ind under registrering af posteringer,  her har jeg tre faneblade den ene hedder finansbogholderi den anden hedder debitor og den tredje hedder kreditor. Så går jeg ind under debitor og ud for debitor skriver jeg minus foran beløbet og modpostere renteindtægtskontoen så beløbet her står i plus?? nu kører jeg rundt i debet kredit :(

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 15:09

Hej Sally,

Alt hvad du bogfører på en debitor vil blive sat på en samlekonto og på debitoren - og når en debitor udlignes fjernes posten fra samlekontoen. Prøv at se om ikke de tilskrevne renter på en debitor også findes på samlekontoen?   

Når de tilskrevne renter betales ja så udlignes samlekontoen og debitoren! Det er normalen men ..................Hm..................

mvh john sommer

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 16:11

Hej Sally,

Jeg har set på det igen og det er vigtigt at vide om der er udskrevet /udsendt rente nota til dine debitorer?

Hvis Nej ikke udskrevet/udsendt så gør følgende for at tilbageføre de fejlbogførte renter:

Kreditere din debitors konto xxxxx for rentebeløbet og debiter samlekontoen for debitorer  

Hvis ja så skal de krediteres altså en kreditnota på rentenotaen!

Så skal du kreditere din debitor for den udskrevne rente nota og så sker det jo pr. automatik når du kreditere rentenotaen!

Hvis du stadig ikke helt forstår så ring til mig lad os tale omdet på en tlf. 4078 6158 !! Genhør hilsen john s. Wink

mvh john sommer

Tilmeldt 14. Jul 12
Skrevet kl. 19:44

Jeg tror at jeg har forstået det, hver debitor konto er en under konto til en samlekonto. Jeg gik ind på hver debitor og kiggede på kontoudtoget om jeg har bogført renter pr ultimo juni. Hvis jeg havde gjort det så gik jeg i i posteringer og krediterede debitoren og debeterede renteindtægstkontoen. Så gik jeg ind på kontoudtoget og så at renterne var tilbageført. Dette kontoudtog er så ikke sendt ud til kunden endnu. Hvis kunden skal have renterne tilskrevet så vil jeg gå ind og først bogføre renterne for maj og derefter for juni. :):):), jeg skal bare have fundet ud af hvordan det system virker.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 21:55

Hej Sally,

Det er en god måde at finde ud af det på ved at løse den slags opgaver - så er det klaret nu?

mvh john sommer

Tilmeldt 14. Jul 12
Skrevet kl. 06:12

Ja, det skulle meget gerne være klaret nu :), tak!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)