Jeg var lidt for hurtig på tasterne og kom til at bogføre renterne på debitorer pr. ultimo juni, samtidig fandt jeg ud af, at en tidligere kollega ikke har bogført renterne for maj md.? Nu skal jeg vel manuelt gå ind på hver kunde (altså ikke debitor samle kontoen) men hver enkelt faktura på hver enkel kunde og debetere "intægts rente" kontoen og kreditere debitorkontoen? Jeg er lidt usikker på hvad jeg skal være opmærksom på og hvordan jeg retter denne fejl. Jeg regner med, at jeg derefter i systemet kan køre en ny rentebogføring først pr. ultimo maj og derefter pr. ultimo juni (for de kunder som jeg vil tilskrive renter på? Giver det mening eller er det helt forkerte forstået af mig? Hvis nogen kan svare mig vil det rede min dag :) |
Hej Sally,
Det er øv - men du har fat i det rigtige - du må se på de debitorer der har overskredet betalingsdatoen. Er det mange?
Her burde der vel være tilskrevet renter for både maj og jun efter du har bogført ? da jeg går ud fra at dit system jo beregner dage fra sidste tilskrivning?
Det burde du kunne se ved at finde en debitor der skal have rentetilskrevet for begge måneder - prøv at kont. den og se om den rente er ok?
Hvis ja så er der jo ikke noget at rette!
Du skriver "kom til at bogføre renterne på debitorer pr. ultimo juni" - hvad skulle det have været jeg mener jun ult. er vel ok da måneden er gået og der skal tilskrives renter - hvis der altså ikke er betalt (debitor udlignet) ?
Men skriv lige hvilket bogføring system du anvender så vil der nok være flere der kan hjælpe dig!
Selv anvender jeg WinFinans - men har ikke så mange udeståender så jeg benytter automatikken - jeg tilskriver manuelt og bogfører dette - synes det er bedre at styre det på den måde.