Hej Jonas, |
Hej
Byder lige ind her. Iflg dette Side 7
http://issuu.com/revisionlimfjord/docs/104959_ri_2kvartal_2011#download
Så må Martin ha ret :o)
Mvh Bjarne
Hej Jonas, |
Hej Byder lige ind her. Iflg dette Side 7 http://issuu.com/revisionlimfjord/docs/104959_ri_2kvartal_2011#download Så må Martin ha ret :o) Mvh Bjarne |
Lige præcis... ...og det er egentlig heller ikke så ringe endda. Momsfradraget er jo på service, nye dæk og de der rigtig trælse rep. regninger der kommer en gang i mellem ;-) Det er vist den sidste "fidus" der er tilbage for selvstændige. |
Mvh/Kjeld
Har du set den nye alu løbecykel fra Puky?
..og ikke mindst al brændstof! Man får faktisk 20% rabat (svarende til momsfradraget) på statens regning, hver gang man tanker, eller sender bilen til mekaniker, og det kan absolut også mærkes! Kravet er, at man som minimum én gang årligt anvender sin papegøjepladebil i firmaet. |
Bøjer mig dybt - og bare for at være sikker - når bilen er privatejet og ikke del af VSO: Ud over den forhøjede vægtafgift på papegøjepladebiler, skal en ejer af personligt selskab slet ikke bekymre sig over skat på værdi af fri bil, jeg refererer uden at vide noget fra BDO revision: Hvis en virksomhed lader en medarbejder køre privat i varebilen, skal medarbejderen som udgangspunkt beskattes efter reglerne om firmabil til rådighed. Det vil sige af mindst 40.000 kr. årligt under forudsætning af, at bilen bruges privat hele året. Kørsel mellem hjem og arbejde er privat kørsel og udløser derfor også beskatning, med mindre der er tale om kørsel i en såkaldt værkstedsvogn. Det vil sige en varevogn med fastmonterede reoler i varerummet og som anvendes til transport af fx værktøj og reservedele. Indehaveren af en virksomhed har i skattemæssig henseende samme status som medarbejderne, hvis virksomheden drives i selskabsform eller drives i personligt regi under anvendelse af virksomhedsordningen og bilen indgår heri. Også indehaveren beskattes derfor efter firmabilreglerne, når bilen anvendes til privat kørsel. Indregistrering af biler på papegøjeplader skaber selvsagt en naturlig formodning for, at bilerne også anvendes til privat kørsel. Derfor er det også lidt overraskende, at SKAT har kunnet konstatere, at det ikke er alle virksomheder med biler på papegøjeplader, som har medarbejdere, der beskattes af firmabil. SKAT har derfor for nylig startet en kontrolaktion, hvor de besøger virksomheder med disse karakteristika. Det kan ikke udelukkes, at der findes naturlige forklaringer på, at sådanne virksomheder ikke har medarbejdere, som er blevet firmabilbeskattet, men der er tale om en relativt tung bevisbyrde, der skal løftes. Vi anbefaler derfor alle ejere af biler på papegøje-plader, at de sikrer sig, at skattereglerne overholdes. Og helst inden SKAT melder sin ankomst. |
Befordringsudgifter efter personskatteloven 100 pct. erhvervsmæssig kørsel Anvendes bilen udelukkende til erhvervsmæssig kørsel, kan alle udgifter fradrages.
Blandet benyttet bil Anvendes bilen både erhvervsmæssigt og privat, er der kun fradrag for den del af udgifterne, der vedrører den erhvervsmæssige kørsel. Fordelingen mellem erhvervsmæssig og privat kørsel kan opgøres efter et skøn eller efter et kilometerregnskab. Hvis den erhvervsmæssige kørsel er opgjort som 75 pct. af den samlede kørsel, fradrages 75 pct. af udgifterne inkl. afskrivninger. Er der ført kørselsregnskab (se nedenfor), kan i stedet for en andel af de faktiske udgifter fratrækkes et beløb pr. kilometer erhvervsmæssig kørsel efter Skatterådets satser Der kan skiftes opgørelsesprincip for samme bil én gang, og principskiftet skal ske ved begyndelsen af et indkomstår. Ved køb af ny bil kan opgørelsesmåden ændres på ny. Ved anvendelse af faktiske udgifter skal disse kunne dokumenteres eller tilfredsstillende sandsynliggøres eventuelt ved et kørselsregnskab.
med venlig hilsen
|
Det er i hvert fald sådan her, vi gør - efter vejledning fra vores revisor. Så jeg stoler - som altid - på Martin :-) |