Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrevet inventar

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har noget inventar i min virksomhed som jeg ikke bruger mere. Det er et par stole som er 100% afskrevet for flere år siden. Hvad kan jeg stille op med dem nu, kan jeg give dem væk eller skal de sælges til markedspris og bogføres som indtægt i virksomheden osv.? Og hvad hvis jeg ikke kan sælge dem eller bare vil forære dem væk?

På forhånd tak for hjælpen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27

Ja strengt taget skal de tages til indtægt til markedsværdien - men hvis nu det er i princip værdiløst - så tag et billede af dem og bed lige en maskandiser skrive værdien på billedet - den kunne let være 0 kr hvis han ikke vil gi noget - og er det en bagatel, så har du den pris til værdifaststtelsen.

Mange ville nok skrive, at de var kasserede da de ikke længere tjente noget formål, men den holder jo ikke hvis det var dyre stole

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 10
Skrevet kl. 15:47

Okay. Stolene har en markedsværdi så det går nok ikke. Hvis jeg vil trække dem ud skal jeg så bare sælge dem med faktura med moms til en privat køber (evt mig selv), og indføre det som en indtægt i virksomheden? Jeg har også en stol stol der ikke bruges og som er defekt, kan jeg ikke bare smide den ud så eller skal der bogføres at den udgår af virksomheden? Den er også afskrevet 100%.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03

ja det må du skulle - Jeg er ikke ekspert, men mener det må være sådan her - og her i ferien er der ikke så mange af vore dygtige revisorer der er aktive - men det kan jo være en melder indSmile:

Se her om momsberegning hvis driftsmidler overgår fra firma - Du kan se dette link som burde beskrive det - som jeg ser det det, er prisen indkøbsprisen reduceret med 20% for hvert år, og da der står de første 5 år - må det være 20% af den oprindelige indkøbspris og ikke bare 20% af restsummen da det jo skal blive 0 efter 5 år.

Omvendt kan du vel aldrig skulle betale mere end markedsværdien, men du kan jo følge det princip i linket tror jeg. Den stol der er gået i stykker kan du bare notere på bilaget hvor du sælger resten til dig selv eller andre - som gået i stykker og kasseret - det må række. Hele linket:http://www.dagligmail.dk/jurvejl/vbdisplay.asp?oId=108080&vId=205214&tId=Moms%20-%20fakturering%20og%20regnskab

Og et lille klip: Driftsmidler

Du skal betale moms ved salg af driftsmidler og aktiver brugt i virksomhed.

Hvis driftsmidler, der er undergivet værdiforringelse (maskiner, køretøjer, inventar o.l.) inden for de første 5 år, overgår til privat brug eller til andre formål, hvor købsmomsen ikke kan trækkes fra, skal du også betale moms af disse driftsmidler. Det gælder fx, hvis du flytter inventar fra virksomheden til brug i egen bolig.

Momsen skal beregnes af indkøbsprisen uden moms, reduceret med 20 procent for hvert påbegyndt regnskabsår siden tidspunktet for anskaffelse eller fremstilling.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:32

elitemario:

Stolene har en markedsværdi så det går nok ikke. Hvis jeg vil trække dem ud skal jeg så bare sælge dem med faktura med moms til en privat køber (evt mig selv), og indføre det som en indtægt i virksomheden?

Jeg har også en stol stol der ikke bruges og som er defekt, kan jeg ikke bare smide den ud så eller skal der bogføres at den udgår af virksomheden? Den er også afskrevet 100%.

Det vigtige er, hvilken værdi aktivet repræsenterer nu. At det er afskrevet 100% er ikke ensbetydende med, at det er 0 kr. værd.

Ja, du skal indtægtsføre aktivet i virksomheden, hvis du flytter aktivet fra virksomheden til privat anvendelse. Hvis aktivet er 100% afskrevet, skal du indtægtsføre hele aktivet værdi. Hvis aktivet er delvist afskrevet, så skal du indtægtsføre differencen imellem aktivets værdi, og det aktuelle afskrivningsniveau.

Husk, at der skal afregnes salgsmoms ved transaktionen.

Tilmeldt 7. Dec 10
Skrevet kl. 13:06

Med værdi mener du så nyprisen eller et skøn af nuværende brugtvare værdi - og skal denne værdi i så fald fastsættes af en anden uvildig person?

Tak for hjælpen :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:02

Martin E. Jensen:

Det vigtige er, hvilken værdi aktivet repræsenterer nu.

Jeg tror ikke jeg kan beskrive det tydeligere end ovenfor.

Der er ikke krav om, at aktivet skal vurderes af uvildig 3. part, men om du skal sikre dig en vurdering af uvildig 3. part afhænger nok af, hvor stor en værdi aktivet har, og hvor stor risiko der er for at SKAT vil underkende din egen vurdering af prisen (altså, hvis din vurdering lyder urealistisk).

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)