Hej (mit første indlæg, selvom jeg har været her længe) Jeg er ved at investere 100-200.000 i ny opstartet APS Har mødt 2 interessante personer, som igennem "kun" 1-2 måneder har arbejdet på en ide Fakta: Firmaet er prodution med en spændende design De 2 andre har ingen penge til indskud De 2 andre har ikke fået lavet forretnings plan eller lign. Vi har bla. en aftale med butik som vil sælge vores produkt Vi har alle arbejde, så vi ønsker ikke til en start at hæve løn Spørgsmål: 1. Jeg er klar over det er risikobetonet at skyde penge i, men hvor stor andel kan jeg forlange? Tænker at når det kun er mig der skyder penge ind, er det vel rimeligt at jeg har en andel på 51 % eller mere? 2. Når der kommer "penge i Kassen" skal jeg så have 51% af overskuddet? og vil det være i hele firmaets levetid? 3. Kan de 2 andre afdrage til firmaet med deres del af overskuddet, så de vil få en større del af kagen. Altså kan jeg hæve af overskuddet og kan de lade deres blive i firmaet til vi er "lige" Ps. vi skal alle mødes med revisor, og efterfølgende skal jeg have talt med en advokat, men ville blive meget glad for lidt input her. Pft |
Hej Kodylt
Hvis de to personer allerede har stiftet et ApS, så skal der være indskudt minimum 80.000,00 som startkapital.
1) Hvis du selv indskyder 100-200.000 i selskabet som eneste kapitalejer, så er din ejerandel 100%.
2) Med hensyn til overskud kan det kun udloddes til kapitalejere, hvilket vil være dig som eneste ejer. De to andre kan være ansat som hhv. direktører eller medarbejdere derved modtage løn og evt. bonus. Da de to andre ikke kapitalejere, har de heller ikke ret til at modtage udbytte.
3) Som nævnt kan de andre ikke modtage overskud som led i en kapitalandel, da de ikke har indskudt noget beløb. De kan senere købe sig ind i firmaet ved, at du enten overdrager nogle af dine egne kapitalandele eller i laver en kapitalforhøjelse.
Beslutning om anvendelse af eventuelt overskud skal ligeledes vedtages på selskabets generalforsamling, hvor du som eneste kapitalejer, alene er stemmeberettiget.
Mvh Lasse