Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er Amino freelancer bare blevet et sted, hvor alle underbyder hinanden?

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 171
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Jeg har i længere tid haft fornemmelsen af at opgaveudbyder oftest vælger den laveste pris. Det synes jeg oprigtigt er synd og skam. Hvis det er fordi budgettet er meget stramt, så er det selvfølgelig forståeligt - men resultaterne udebliver mange gange og begge parter står tilbage med en flad fornemmelse af ikke at have leveret og modtaget tilfredsstillende.

Hvordan løses dette så? Det kan det nok ikke ved et trylleslag, da det er op til den enkelte at værdisætte det produkt de skal have hjælp til at få lavet, hvadenten det drejer sig om et nyt logo, hjemmeside osv.

Grundlæggende skal folk SE værdien i processen. Konceptudviklingen, den faglige rådgivning, signalværdierne koblet op på budskaberne som skal visualiseres osv. Og det er klart, at den del er inkluderet i de priser der lægger højere end 300 kr for et logo :)

Jeg har ikke lyst til at underbyde alle og enhver blot fordi chancen for at få tilbudt en given opgave er forøges. Det handler i høj grad om faglig stolthed og kundetilfredshed.

Derfor har jeg tænkt på, hvordan opgaver altid udbydes og komme med et alternativ til dem, der ganske fair blot har et stramt budget til en given opgave.

For at tage udgangspunkt i en logo-opgave, så er det jo som regel antal af udkast til at starte med og herefter korrekturgangene der gør, at prisen kan være 4-5000 DKK for et godt gennemarbejdet et af slagsen. Men skal man gå glip af den fagligt dygtige grafiker eller lign. blot pga stramt budget?

Næh, det synes jeg ikke. Derfor foreslår jeg at I nu kan skrive til mig, hvilken type opgave I har der skal laves, og hvad jeres budget til det er. For herefter kan jeg komme med et bud på hvor mange korrekturgange (for at blive i logo-opgaven) og udkast du kan få indenfor budgettet.

På den måde konkurrerer vi på faglig dygtighed indenfor et budget, i stedet for at alt handler om at finde den studerende der gerne gør det for 200 kr, og så starter underbydningslavinen ellers igen.

Jeg håber det gav mening, og så håber jeg ellers at høre hvilke opgaver I kunne tænke jer at få udarbejdet til hvilket budget, og så skal jeg hjertens gerne give jer et bud på antalt korrekturgange, antal udkast, antal SEOord eller hvad I nu har brug for.

Rigtig god aften, allesammen. Og tak til Amino for den gode stemning, der som oftest er herinde :)

Mvh David

dmeGraphic.dk

Website: www.DavidMetzon.dk

Direkte mail: dme@dmegraphic.dk

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 00:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Nu har jeg et par gange prøvet freelancer og har valgt den billigste. Når jeg har gjort det skyldes det at de dyrere bud ikke formår at forklare hvor deres merværdi er. Oftest har det været de samme par linjer og så bare 3 gange dyrere. Hvordan skal man kunne vælge en person ud fra sådant et udgangspunkt. For mig virker det enormt useriøst at skrive sådanne korte bud, tilmed med en dyrere pris end nogle af de ofte unge og billige.

Som køber er man jo ikke tankelæser og kan ikke vide andet end det der skrives i bud. Jeg er endda normalt slet ikke lavpris jæger, men foretrækker value for money. Problemet er bare at jeg ikke ser value for money i de dyrere bud jeg får, fordi de er så ugennemtænkte.

Håber du kan bruge mine erfaringer.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 00:35

mange gange er levering så langsommere den billige og de har slet ikke den tid bagefter til suport til den købte vare som tit er hjemmesider de fleste medregner man kan ringe og få lige lidt suport hjælpe eller en del e-mail hjælpe , men mange er prisen forskel i hvilken service de forskellige levere , men der kan godt være nogle levere super service til den billige pris , men så tjener de jo heller ikke noget og men vis ikke levere service ja står den part der købte en vare med noget de ikke kan bruge for hvordan lige kommer man videre når man ikke ved hvordan man kan bruge det lavet så det er faktisk ikke leveret da de fleste høj pris levere høj service

der er dog altid reglen mod undtagelser der kan jo også være høj pris lav kvalitet og dårlige service , men pris plejer være det der  kan  sige lidt om hvad man får så det billigste kan tit ende med den dyreste løsning så man skal tænke sig og endnu jo billigere der bydes for det kan ende med en konflikt for begge partner vis vælger det billigste ,

jeg har selv den tilbøjelighed til at vælge billigste for den som udbyder regner man jo med samme service om det er lav eller høj pris , men den billige er normalt svære at komme i kontakt tit og levering kan gå en evighed

jeg synes dog også  de dyrere kunne forklare hvorfor den pris og de billige skal da også forklare hvorfor den pris , men vis skriver ikke ved meget lige om det punkt så forventer man eksempelvis suport på dette punkt , prisen er  viser ikke om der leveres den bedste vare i alt

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 00:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Erik. Jeg forstår så udmærket din tankegang. Og her kommer den "sælgende forklaring" i udbudet, referencerne m.m.m ind i billedet.

Problemstillingen ligger i, at man typisk "vælger en vinder" og så hører man ikke fra andre. Jeg ville jo til enhver tid gå i dybden med en opgave, og forhøre flere. Og få forklaringer, ganske uforpligtende, på hvordan den givnes fremgangsmåde var, og hvad der er inkluderet i prisen eller ej.

Typisk, for at holde os til eksemplet, så ligger der jo flere timers research bare inden man starter med at tegner den første råskitse. Man lister budskaberne op, defineret af kunden, målgruppen bestemmes, evt ønsker til former og farver diskuteres med argumenter og modspil/medspil.

Jeg forsøger blot at opildne folk til at se, at 2 udkast til 4000,- kan være langt bedre givet ud end 15 udkast til 500,- Dermed ikke sagt HVER gang. Men nogle gange. De fleste gange, hvis du spørger mig - fordi der er afsat ressourcer til at gå i dybden og ikke bare til at åbne Illustrator og tegne løs.

Men det kommer naturligvis også an på formålet med at få lavet et logo i det her tilfælde. det er klart. Forventningsafstemningen er vel det vigtigste.

Men på freelancer er det ofte prisen som er det eneste pejlemærke, og det synes jeg blot er synd. Især for kunden der får leveret utilfredsstillende resultater.

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 00:46

Hej Michael.

Jeg er enig i dine betragtninger, at pris, kvalitet og service skal gå hånd i hånd. Det er alfa omega!

Og med service mener jeg også at man skal udbyder har en rådgivende rolle, hvis det ligger inde for ens fagområde, og man fornemmer kunden ville have gavn af det. I mit tilfælde er det grafisk kommunikation, herunder visuelle identiteter og konceptudvikling.

Men det er spændende at selv du med den holdning også går efter det billigste, "velvidende" at man statistisk set ikke bliver nær så glad for det endelige produkt og ikke mindst det længerevarende samarbejde, som jo vil være det ypperste mål for både leverandør og modtager af produktet. En man altid kan få fat på og altid se at tingene bliver løst. Det understreger lidt min pointe :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg har taget opgaver på freelancer, hvor der aldrig er blevet kåret en vinder, men hvor jeg bare har fået opgaven.

- og jeg har med garanti aldrig været den billigste.

Ét af mine hemmelige tricks er, at jeg stiller uddybende spørgsmål til opgaven, før jeg byder. På den måde kommer jeg i dialog med udbyderen og kan afkode, om han går efter pris eller kvalitet, og om det vil kunne lykkes for mig, at overbevise ham om den større værdi, der ligger i at vælge en professionel i stedet for en meget billig.

Men jeg er også blevet underbudt mange gange - og det er helt OK. Hvis kunden er tilfreds med en ydelse, som koster det halve af, hvad jeg tilbyder, så er det naturligvis den ydelse, han skal købe.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 00:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej,

Jeg er sådan set enig med dig, omvendt kan det også bare være sådan at mange mindre virksomheder bare ikke har budget til logoer der koster 5000 kr i første omgang.Der får du nok meget svært ved at overbevise nogen om hvorfor et logo skal koste så meget hvis det kun skal bruges til hjemmesiden og ikke skal ud på tv-reklamer eller bus-reklamer.Det er jo ikke alle der som Steve Jobs går så meget op i corporate identity :-)

I så fald må løsningen vel være at tilbyde et produkt som giver mening tidsmæssigt for dig i forhold til den pris som køberne vil betale?

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 00:57

dmedme:

Hej Michael.

Jeg er enig i dine betragtninger, at pris, kvalitet og service skal gå hånd i hånd. Det er alfa omega!

Og med service mener jeg også at man skal udbyder har en rådgivende rolle, hvis det ligger inde for ens fagområde, og man fornemmer kunden ville have gavn af det. I mit tilfælde er det grafisk kommunikation, herunder visuelle identiteter og konceptudvikling.

Men det er spændende at selv du med den holdning også går efter det billigste, "velvidende" at man statistisk set ikke bliver nær så glad for det endelige produkt og ikke mindst det længerevarende samarbejde, som jo vil være det ypperste mål for både leverandør og modtager af produktet. En man altid kan få fat på og altid se at tingene bliver løst. Det understreger lidt min pointe :)

man har jo lagt det samme tilbud ud og man er jo iværksættere man tror det bedste i alle at de gør det mest for at lave noget for erfaring skyld , men reelt tænker begge bare på penge og jeg tvivler ikke på den billige jo også byder billigere fordi vil hjælpe en , men måske spiller fantasien mig et  puds jeg tror en vil lave noget til 25.000 kroner og en anden til 3000 kroner er det samme de byder på , men jeg skriver det samme alle , så man regner også med samme .

ja man håber altid statikken modsat den får den billigste vare samme kvalitet dog betale 3000 kroner for noget ikke kan finde ud ad bruge , ja så var det bedste havde brugt den dyrere første , men den billige kan jo også have været den bedste

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 00:59

Hej Hans.

Det er dejlig befriende at høre! Det glæder mig :) Og det er netop min pointe - hvis kunden ser sig tilfreds med en billig løsning, så er det jo den rigtige løsning og så er alle glade! Det er også bare min fornemmelse, at ikke alle vælger rigtigt. Og det kan jo skyldes at man kommer til at vælge dem der underbyder.

Men jeg ved selvfølgelig godt, at der sidder både personer og firmaer derude, der har samme indstilling som jeg selv. Jeg prøver bare at skabe en debat om emnet og måden at udbyde - og jeg synes selv der lå en god ide i at håndtere det som nævnt i mit indlæg.

Jeg kan godt lide at spørge ind til opgaven inden - det vidner om seriøsitet og faglig stolthed.

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 08
Fra  dmeGraphic Skrevet kl. 01:06

Erik, dette er jeg også enig i. Og det er netop derfor forventningsafstemning er så altafgørende. :)

Og som tidligere nævnt, så KAN den billige være den rigtige løsning. Det kommer selvsagt an på formålet og den værdi kunden ser i at have en gennemarbejdet hjemmeside, logo - hvad det nu måtte være.

Ja, og det var netop derfor jeg tænkte at jeg ville høre opgavetype og budget, for så kunne jeg komme med et bud på, hvordan processen kunne være UDEN at det gik ud over kvaliteten af det færdige produkt. På den måde får kunden lov til at vælge på kvalitet og ikke kun på pris. For prisen er fastsat. Kvaliteten er sjældent hos dem der er billigst.

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)