Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig: Udvidet selvangivelse 2011 - Brug for hjælp :)

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til alle for godt input. Jeg tror jeg har styr på det nu :)

Tilmeldt 28. Feb 11
Skrevet kl. 09:17

Hej Alle

Jeg får faktisk alt udleveret. Der er ingen udgifter overhovedet :)

Så er den udfyldt. Min indtægt skulle i 111 og i 320, 325 og 327. Og så 0 kr i 331 og 332.

Tusinde tak alle! I styrer!

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:48

Hej Jenseno

Med din beskrivelse kan jeg godt blive noget bekymret for, om du skattemæssigt skal anses for lønmodtager eller selvstændig. Et væsentligt punkt ved vurderingen er om din indkomst i det væsentlige er nettoindkomst eller om du selv afholder (væsentlige) udgifter i forbindelse med løsningen af opgaverne. At dine kunder stiller alt til rådighed, lyder ikke så godt i denne forbindelse. Hvis du kun har en kunde så er det helt galt, har du flere er det godt, men ikke i sig selv nok.

Så længe du selvangiver hele overskuddet, som personlig indkomst er risikoen nok ikke så stor. Risikoen er faktisk størst for din kunde, der i værste fald kan komme til at hænge på din skat (men kun hvis du ikke selv kan betale den).

I relation til at anvende virksomhedsordningen, så kan det være en fordel, selv hvis du hæver hele årets overskud og ikke har udgifter i virksomheden. Det vil f.eks. være tilfælde hvis du har private renteudgifter. Skat accepterer i praksis, at man kan lægge privat gæld ind i virksomheden, hvilket der kan være en række fordele ved. Det er dog en betingelse for at kunne anvende virksomhedsordningen, at man er selvstændig og ikke lønmodtager, så hvis der kan være tvivl om du er selvstændig, så er det nok bedst ikke at forsøge sig med virksomhedsordningen, men hvis der ikke er tvivl, så kan det godt være, at du med fordel kan give virksomhedsordningen en ekstra tanke.

Spørgsmålet om du er selvstændig eller lønmodtager kan have betydning i en række andre sammenhænge end bare skat, f.eks. spørgsmålet om du har krav på feriepenge, et ansættelsesbevis, løn under sygdom eller opsigelse. Det er alt sammen rettigheder for arbejdstageren, og dermed pligter for arbejdsgiveren, som en arbejdsgiver ikke bare kan skrive sig ud af, ved at kalde en ansættelse for et konsulentforhold og kræve at den "ansatte" sender en faktura. Det er ikke afgørende om man bliver momsregistreret og sender en faktura med moms. Selvom sondringen mellem lønmodtagere og selvstændige ikke nødvendigvis er fuldstændig ens indenfor alle retsområder, så er der gennemgående flere ligheder end forskelle.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 28. Feb 11
Skrevet kl. 11:59

Hej Esben

Tak for din bekymring og du har helt ret. Lige i den situation jeg var på det tidspunkt var jeg mere honorarmodtager end selvstændig.

I min nuværende situation er det kommet udgifter og en del flere kunder. Jeg sætter selvfølgelig penge til side til skat og moms.
i den nævnte situation var lønnen mere end rigelig til at dække feriepenge, løn under sygdom etc. Der var taget højde for en kort opsigelse :)

Mht. privat gæld og renter, så er det noget der er ude for firmaet. Men super fedt at høre noget input fra en ægte "rådgiver". Jeg har stadig mere at lære i den retning, men syntes også mit regnskab er så simpelt at det burde kunne være muligt at klare den selv :)

Tak

JensenO

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:05

jenseno:

på det tidspunkt var jeg mere honorarmodtager end selvstændig.

Bemærk, at man som honorarmodtager, også driver selvstændig virksomhed. Sondringen sker imellem lønmodtagere og selvstændige. Honorarmodtagere skal også drive selvstændig virksomhed - ellers er de lønmodtagere, og virksomheden har pligt til at indeholde a-skat, am-bidrag, mv.

jenseno:

syntes også mit regnskab er så simpelt at det burde kunne være muligt at klare den selv :)

Lovgivningen kan sagtens rumme muligheder for fradrag, som du overser, når du vælger at gøre det selv. Din indtægt lyder til at ligge i en størrelsesorden, så det højst sandsynligt godt kunne svare sig at tilknytte en professionel rådgiver.

Husk, at en sådan rådgiver ofte ikke koster dig penge, men tjener sig selv hjem igen på ekstra fradrag.

Derudover er der jo også en værdi i at vide, at regnskabet er ført korrekt, så SKAT ikke har noget at udsætte på din måde at drive virksomhed på.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)