Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms & skattespørgsmål i enkeltmandsfirma

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Ja....den læner sig nok ret tæt op af en ansættelsesforhold.

Jeg ville nok prøve at drøfte sagen med SKAT!

/Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:40
Jeg er enig med Hillswalk. Vognmanden afholder udgifterne og har den økonomiske risiko, du har fast arbejdstid men får betaling pr. ydelse (en slags provision). Du har for mig at se intet at bruge en bogholder til.

Vognmanden skal indeholde A-skat. Ellers kan han ifalde ansvar. Hvad vognmanden mener at andre gør og kan gøre kan du ikke bruge til noget.  Du kan som lønmodtager få alm. befordringsfradrag. Du kan ikke få fradrag for de øvrige udgifter. Momsregistreringen er også overflødig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:28
Dato: 12-06-2007 21:36:39 Forfatter: dalli
Hej og mange tak til jer begge to for de hurtige svar,,

Jeg er lidt forvirret over, at få at vide, det ifølge skat muligvis ikke er at betegne som selvstændig, som du skriver Hillswalk.

I følge Vognmanden jeg køre for, skulle der ikke være noget usædvanligt i den måde det foregår på. og han påstår at det er der adskillige af hans kollegaer på FragtTerminalen der også gør.  Er lidt bekymret nu, for ønsker jo ikke at snyde, og i den grad heller ikke pludselig at skule betale en masse yderligere i skat!

Er du eller andre ikke flinke at uddybe hvorfor det måske er et problem for mig??

Og hvad jeg i givet fald burde gøre for at forblive selvstændig, hvad det kræver?

Iøvrigt kan jeg godt følge dit råd Jens omkring det at anskaffe mig en bogholder, og vil da også gøre det, havde nu bare lige tænkt mig at se om jeg lige foreløbig kunne klare mig uden, og derved spare lidt på udgifterne. Men tak for det.!

Venlig Hilsen Dalli

Noget SKAT kan finde på at brokke sig over er hvis du kun har en kunde i en længere periode. Så kan de finde på at "degradere" dig til lønmodtager.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:14
Det er en parameter som indgår i vurderingen men ikke i sig selv. Man kan udmærket have længerevarende aftaleforhold uden at det bliver lønmodtager beskæftigelse. Det ses bl.a. meget i konsulentbranchen. Det afhænger helt af forholdene.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)