Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Car Wrapping

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 6. Jul 11
Indlæg ialt: 31
Fra  tøjmærke Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg vil gerne starte med at lave Car Wrapping & Solfilm.
Kunne godt bruge råd, tips og tricks. Temperatur, og alle den slags ting.
Websites der sælger alt slags Car Wrapping folie, solfilm, værktøj og et kursus i de 2 ting. Ville også gerne vide noget om hvad man skal tag for det både Car Wrapping og solfilm.

Håber i svare mvh. Oliver

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 697
Fra  Blackface.dk Skrevet kl. 22:46
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Følger lige med her :)

Blackface.dk -> Billig blackmask

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 23:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 8 person

Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at få noget erfaring med folie - på andet end biler (noget der er billigere at ødelægge/erstatte), som f.eks. ruder, plader og lignende. Når du har god erfaring med dette, så kan du gå over og begynde at lave logoer og motiver på biler - og derfra videre over til at begynde at lave delvis indpakning og så til sidst totalindpakning.

At starte ud med at ville lave totalindpakninger er altså at tage munden for fuld - ihvertfald hvis du vil gå ud og tilbyde dig som professionel.
Der er også nogle detaljer med at have de rigtige faciliteter (at lave fuld indpakning af bil fungerer ikke udenfor i blæsevejr m.m. - og du skal have et miljø som er ret rent, da et enkelt sandkort på foliens klæber kan ødelægge hele den del af monteringen.

Der er mange der tror at man "bare" skal købe den rigtige folie og så er det ellers et spørgsmål om wrappe løs. Men det er et håndværk - det kræver know-how, både omkring folietyper men også hvordan man i det hele taget griber sådan en opgave an, hvilke lumske hjørner og krumninger man skal være særligt opmærksom på - og hvordan man reder monteringen, hvis det begynder at gå lidt skævt - inden man ødelægger folien eller lakken på bilen for den sags skyld. Vi havde en kunde i sidste uge som havde fået lavet nogle logoer på sin bil et andet sted, men det var fyldt med luftbobler og kunden kom så til os for at få lavet det om. Da vi fjernede den gamle folie, så viste det sig at lakken nedenunder folien var fyldt med små ridser, da den anden montør tilsyneladdende havde forsøgt at fjerne luftboblerne ved at punktere dem med en kniv. Nogle var så dybe at man en del steder kunne se grundlakken og enkelte steder var det helt ned til metallet. Så nu venter vi på at kunden først får ordnet lakken på bilen, før vi så kan montere de nye logoer på den.

Så det er ikke uden grund at der eksisterer en uddannelse som skilteteknikker - og at et carwrap-grundkursus tager 2 dage forudsat at man har nogenlunde styr på foliemontering inden da, plus en masse trial and error på egne biler efterfølgende inden man er nogenlunde sikker på hvad man laver. Så hvis du vil igang, så gå i gang - men du skal have rigtig god tålmodighed. Start ud i det små og gå så over til at lave en række af vennernes biler af forskellige modeller. Og hav masser af tålmodighed. Dette er ikke noget du bare lære på en uge eller en måned og så er du klar til at kalde dig professionel. Vi taler om et forløb på et år hvis du virkelig går hårdt til den.

Bare sådan en ting som temperatur er ikke noget du kan få et tip om hverken herinde eller andre steder - du bliver nødttil at prøve det og få en erfaring med det. Sker der ikke noget med folien, så varmer du den nok for lidt. Smelter den - ja, så har den så fået for meget. Og ofte tager plastikhåndtag, gummilister og lignende så også skade når folien reagerer negativt på varmen. Omkring folie til indpakning, så er wrapfolier fra 3M og Avery de to folier jeg umidlbart vil anbefale dig at kigge på. De fåes med luftkanaler og derved gør det lettere for dig at montere uden for mange luftbobler. 3M har så også folietyper med en ControlTac-klæber, som sammen med luftkanalerne giver en folie som er god at arbejde med og ikke hæfter alt for fast før der er skrabet på den. De fleste forhandlere af wrap-folierne afholder også periodisk forskellige former for kurser i brugen af disse - bl.a. også kurser i bil-indpakning. Men du skal så også være opmærksom på at de færreste af disse kurser er gratis. Det sidste jeg sendte en kollega på varede 2 dage og kostede omkring 5.000 kr. pr. dag plus diverse forbrugsstoffer m.m.

/Jesper

Tilmeldt 30. May 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 02:36

Hejsa 

Spændende projekt Smile jeg tror du tænker for småt, jeg vil på ingen måder stjæle ideen men jeg har kontakt til en polsk ingeniør som arbejder på en foliefabrik og tanken kunne være at vi lavede partnerskab og fik dig til polen  hvor du kan lære det der nu skal til så kan du instruere brugere inden de køber produktet.

Preben

Tilmeldt 6. Jul 11
Fra  tøjmærke Skrevet kl. 16:00

Tak for svaret det hjal meget Jesper også til jer andre men Preben tror ikke jeg vil så langt endu.

Oliver

Tilmeldt 6. Jul 11
Fra  tøjmærke Skrevet kl. 17:13

Og er det noget man kan leve af og havde dyr bil selv eller er det bare noget der løber rundt, med solfilm og carwrapping, det kommer selvfølgelig and på hvor man er og "hvor kendt man bliver i landet"

Og lige til dig Jesper jeg ville gerne starte med at fx dække kølerhjelmen på en bil i Carbon vinyl.

Oliver

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

oliverk@live.dk:

Og er det noget man kan leve af og havde dyr bil selv eller er det bare noget der løber rundt, med solfilm og carwrapping, det kommer selvfølgelig and på hvor man er og "hvor kendt man bliver i landet"

Og lige til dig Jesper jeg ville gerne starte med at fx dække kølerhjelmen på en bil i Carbon vinyl.

Oliver

Jeg vil sige at du nok ikke skal regne med at komme til at køre rundt i en dyr bil som er din egen, hvis du udelukkende laver solfilm og carwrapping. Det er Danmark et for lille land til og prisen for normal bilindpakning er presset ned.
Der er rigtig mange som står hjemme i garagen og wrapper biler og monterer solfilm i håbet om at komme til at score kassen. Prøv bare at google på bilindpakning eller solfilm og se hvor mange der dukker op - og prøv at tage et kritisk kik på hvem der ser ud til at lave det i fritiden og hvad der er større virksomheder. Du vil nok hurtigt opdage at der er rigtig mange privatpersoner og selvstændige som tilbyder solfilm og folieindpakning af biler.
Jeg har set folk tilbyde folieindpakning af biler ned til et prisniveau hvor det dækker den nødvendige folie og så en 1.000-2.000 kr. til at dække timelønnen og det er altså ikke nok hvis man vil have en god forretning ud af det. De 1.000-2.000 kr. er hurtigt brugt i tid på bare at lave tilbud til kunden, snakke med kunden, vise farveprøver og afrensningen af bilen før montering. Så selve den tid der bliver brugt på monteringen er ikke engang dækket ind. Så sådan en pris lugter af enten at være en virksomhed som intet har at lave (og hvorfor mon?) der bare skal have opgaven for en hver pris, eller det netop er nogen der står og roder lidt med styling og folieindpakning i fritiden derhjemme og ikke som sådan vil lave af det, men bare skal have dækket folien og så er de glade - og det kommer man ikke til at køre rundt i en dyr bil af.

En kølerhjelm er helt klart et godt sted at begynde på en bil - men start lige med at wrappe en låge, dør eller et bord i folien først. Når du har lavet en kølerhjelm som er helt perfekt, så prøv at wrappe et af sidespejlene. Det giver dig en idé om hvad det kræver for at kunne lave de nødvendige stræk og indvarminger af folien, uden at beskade hverken folie eller bil.

Du skal være opmærksom på at gode professionelle carbon-folier absolut ikke er billige. Vi har 3 forskellige carbon-folier i MediaMouse og den dyreste ligger på omkring en 375 kr. pr. meter... (eks. moms) Men den er også super lækker, ligner og føles som rigtig mat vævet carbon og så har den Controltac-klæber og luftkanaler. Men på trods af dette er det ikke den letteste folie at få monteret pænt...

/Jesper

Tilmeldt 6. Jul 11
Fra  tøjmærke Skrevet kl. 23:39

Tak for svaret Jesper.
Har hørt om en person som laver solfilm, på 6.000 biler.
Han kan lave 3 biler på halvanden time. 2000 kr. Pr. Bil.
Er du en der laver det selvstændig eller laver du det ikke.

Oliver

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:10

Han har nok fundet sig en god storkunde.

Jeg har set solfilm på biler blive tilbudt til ned til 480 kr. for en hel bil.
Det siger nok sig selv at det ikke er den bedste type solfilm der bliver brugt til den pris, hvis vedkommende skal kunne tjene bare en lille smule.

2.000 kr. lyder som en god pris, men hvis det er nogle af de dyre typer solfilm med garanti m.m., så har han måske et overskud på en 1.000-1.200 kr. pr. bil. afhængigt af antallet og størrelsen af ruderne. Så det er jo en god timeløn, men jeg tror så ikke den holder helt at én mand alene kan sætte solfilm på en bil en halv time - ihvertfald ikke hvis det skal være med afrensning af ruderne og pæne afslutninger langs kanterne af ruderne. Så det skal du nok ikke regne med at du kan gøre det på.

Hverken jeg eller MediaMouse tilbyder solfilm på biler. Jeg og en af mine kolleger har selv privat sat solfilm i biler med et godt resultat, men det er det. MediaMouse's arbejdsområde er inden for tryksager, storformat, folier og lignende og ikke solfilm. At vi så har mange kunder inden for bilbranchen er så en anden sag, men det er primært reklamematerialer som plakater, wallwraps og folie på biler som vi laver for disse. Det med solfilm er i en del tilfælde noget de selv kan lave i klargøringen eller noget som de får nogen ud og montere, hvilket netop kunne være sådan en fyr som ham du nævner med de 6.000 biler.

/Jesper

Tilmeldt 8. Nov 11
Indlæg ialt: 101
Fra  Juncher Design Skrevet kl. 14:21

Du bliver ihvertfald nødt til TIPS & TRICKS big time, for det er DÆLME svært! Det ser utroligt ment ud, at komme solfilm i en bagrude, MEN det er hamrende svært! Men hvis det er det du vil, så er det jo bare at komme igang og få taget nogle kurser... :)

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)