Hvad er argumentet for dit udsagn? Der er jo ikke noget, som hedder Hamborg Lufthavn - ja, der ligger en lufthavn i nærheden af hamborg. Men den hedder jo noget helt andet? Tror ikke, at saggen er ligeså klar i dette tilfælde, som i forrige eksempel med Københavns Kommune.
Tusind tak for svarene, Henrik. Lige et afsluttende opfølgende spørgsmål! Kan man ud over at få lukket sin hjemmeside også risikere at betale eventuel erstatning? Her tænker jeg primært på indtægter fra adsense og andre affiliatte-programmer.
Men det kommer vel også an på, hvad der er på hjemmesiden?
Hvis vi nu siger at han registerer: København.dk <---- Er han københavn? Nej. Men hvis han vil lave et site om hvad der sker i kbh eller sådan? Så er det vel fair nok?
Men en god idé ville vel være, at det domæne du evt. har tænkt på? Kontakt dem der har noget der minder om det? Og få en skriftlig tilladelse eller at de er ligeglade? Men kommer jo også an på hvad du vil? Om du vil lave en side, udelukkende for at tjene penge på folk, der prøver at besøge en anden side. Lad os sige at du registrere aminp.dk, så folk der vil skrive amino.dk, ved et uheld kommer til at skrive p i stedet for o og dermed kommer ind på din side. Og det er din hensigt at "stjæle" brugeren.
Kan du forklare hvad du vil med det? Eller om det bare er fordi du er nysgerrig?
Har 1000 ideer, men for lidt tid til at fører dem ud livet, grundet uddannelse og arbejde. Håber en dag, at få tid til at leve 100% af mine egne projekter.
Hvis vi nu siger at han registerer: København.dk <---- Er han københavn? Nej. Men hvis han vil lave et site om hvad der sker i kbh eller sådan? Så er det vel fair nok?
Ikke ifølge praksis. De fleste kommuner har fået rettighederne til bynavnene.
Ikke ifølge praksis. De fleste kommuner har fået rettighederne til bynavnene.
Kilde til at kommunerne har rettighederne til bynavne?
NICO P. Jeg har ikke tænkt mig at købe København-kommune.dk. Det er bare nysgerrig, da jeg har tænkt mig at købe nogle andre hjemmesider, hvor jeg skriver om eksisterende samfundsinstitutioner. Ville bare have en indikation på, hvor lang jeg kan gå med domænenavnet. Men jeg er stadig i tvivl om, hvor langt man kan gå. Vil være ærligt at opbygge en stor hjemmeside, hvis man alligevel skal fjerne den igen. Desuden ved jeg heller ikke om man skal betale erstatning, hvis man har tjent adsense-penge på en hjemmeside, som andre gør krav på.