Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Research til roman - spørgsmål om familieejet aktieselskab

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

i min søgen efter svar blev jeg ved med at ende herinde på forummet, så da jeg til sidst opgav at finde svaret på egen hånd besluttede jeg at gøre det oplagte: spørge selv!

Jeg er IKKE ved at starte virlsomhed. Jeg er i stedet ved at skrive en roman, hvis handling ikke umiddelbart handler om at drive virksomhed. Men en del af handlingen berører dog emnet, og jeg vil gerne skrive en roman, som er så faktuel som muligt. Derfor vil jeg høre, om nogen ville være sød at - i et let-forståeligt sprog - at forklare mig følgende:

1) En mand (lad os kalde ham en slags Erik Damgaard) starter en IT-virksomhed, som på et tidspunkt omdannes til Aktieselskab. ALLE aktierne skal dog blive på familiens hænder, og fordeles på fire mennesker - mor, far, søn og datter. Er dette muligt, og et realistisk scenarie?

Eksempel: fire familiemedlemmer ejer 100% af aktiemajoriteten, fordelt således: far 40%, mor 40&, søn 10%, datter 10%. Er dette plausibelt?

2) hvis virksomheden ikke er børsnoteret, hvad bestemmer så egentlig værdien af aktierne? Har det noget med egenkapital at gøre, eller er det noget man nærmest selv bestemmer?

3) En udenlandsk virksomhed (lad os kalde det en slags Microsoft) tilbyder et stort beløb for virksomheden. Der takkes ja til tilbuddet og virksomheden sælges. Hvordan bliver overskuddet ved salget fordelt på aktionærene, hvis alle er i familie? Og hvad med Skat?

Eksempel: virksomheden sælges for 1 milliard kroner. Der er ingen gæld. Hvad vil overskuddet blive, og hvordan vil det blive beskattet?

--

Som det sikkert fremgår har jeg ikke meget forstand på dette, men jeg håber jeg har forklaret mig tilstrækkeligt, og håber nogen vil hjælpe! Skulle væsentlige oplysninger mangle for at give et ordentlig svar, så lad mig det endelig vide.

På forhånd mange tak,

Mvh K. Utzon.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)