Hej Jesper.. Det lyder spændende.. jeg vender lige tilbage til dig istarten af næste uge :-) hilsen Jens Ole |
Kære deltagere i denne tråd
Jeg oplever en række forskellige holdninger til det at agere salgsagent på no cure no pay basis. Jeg tror at vores udgangspunkt for tilgangen til modellen er vidt forskellige. I den forbindelse har jeg nogle erfaringer og tanker, I måske kan bruge.
Jeg startede selv et annoncesalgsbureau, for et par år siden, hvor jeg udelukkende arbejdede via en no cure no pay model.
Årsagen til, at det i dette tilfælde var en god ide at arbejde efter en no cure no pay model var at jeg:
- var erfaren annoncesælger, og havde specialiseret mig i at opbygge nye annoncører
- var provisionslønnet af en %-del af annonceomsætningen
- ejede de annoncører, jeg opbyggede, og fastholdt min provision år efter år
- kunne sælge for store beløb i en ordre
- kunne lave krydssalg
Jeg arbejdede for 5 medier på samme tid, og i praksis betød det at:
- lønnen kunne fastholdes på et niveau som de bedst lønnede sælgere i branchen får
- arbejdstiden kunne reduceres til ca. 30 timer/uge med fri sommer, jul, påske mv.
- man er en fri fugl - der ligger ingen forpligtelser i, hvor meget man skal arbejde i timer for den enkelte medieejer.
- hvis man er i stand til at arbejde selvstændigt uden kollegaer, er dette helt fantastisk
Der er selvfølgelig også ulemper ved no cure no pay modellen. Jeg prøver at ridse nogle op:
- salg, hvor der ikke kan opbygges faste kunder - dvs. der kun kan sælges til samme kunde en gang
- salg, hvor der kun kan sælges for små beløb
- Man ejer ikke selv mediet, og kan i princippet blive fyret løbende - det kan betyde at man mister tilgangen til den opbyggede relation/kundeportefølje
Min konklusion er, at no cure no pay modellen kan anvendes med fordel i nogle brancher - og ikke i andre.