Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investeringsselskab som enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen

Jeg skal endelig til at starte som selvstændig "officielt", da jeg først her på mandag er myndig (ens betydende med at jeg bliver 18 :D) til til at kunne regristere mig med CVR-nummer.

I den forbindelse har jeg tænkt på en struktur:
- Øverst har jeg en hovedvirksomhed
- Dernæst har jeg min(e) virksomhed(er) og de virksomheder jeg har andel i (partner).

Meningen med at have en hovedvirksomhed er, at jeg gerne vil samle alle de økonomiske aktiviter - de enkelte virksomheders overskud (og min del af overskuddet), i en virksomhed. Min løn skal så blive udbetalt fra hovedvirksomheden.

Dertil har jeg nogle spørgsmål. For alle virksomhederne skal registres som enkeltmandsviksomheder el. I/S.
- Hovedviksomheden vil jeg gerne registrer som et "investeringsselskab" (altså som branche), men er der nogen hindringer ved det, da hovedvirksomheden er en enkeltmandsvirksomhed?
- Når jeg så registrerer undervirksomhederne, vil jeg gerne have at hovedvirksomheden står som ejeren. Er der her ogsås nogle hindringer? Altså at en enkeltmandsvirksomhed ejet af virksomhed (altså CVR-nummer i stedet for et CPR-nummer?)

Det lyder måske af meget, at jeg allerede vil registere en virksomhed som investeringsselskab, men det er pga. nogle fremtidsplaner og at jeg er startet i forvejen med lidt af hvert.

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Tilmeldt 9. Jun 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:04
Foran,

Med min begrænsede viden omrking skat (der er nogle der ved meget mere om det her på Amino) så vil jeg dog alligevel forholde mig skeptisk til din plan.

Prøv at forklar hvad du mener med investeringsselskab (jeg antager du vil købe/sælge aktier)?

Det er sådan at når du vil foretage investeringer som hovedbeskæftigelse så bliver du indkomst-beskattet dvs. AM-pligtig og og mulighed for at blive beskattet op til 60%.

Hvis du lader vær med at starte en virksomhed bliver du (med stor sandsynlighed - alt efter omfanget af dine investeringer) beskattet efter aktieavancebeskatningsloven, hvilket med stor sandsynlighed vil falde ud til din fordel.

Du skal derfor overveje nødvendigheden af at oprette et selskab., i forhold til blot at investere det som privatperson - hvis dit behov udelukkende består i at være "iværsætter på papiret" dvs. have et fancy visitkort med titlen Portefølje Manager i eget investeringsselskab, så maksimerer du ihvertfald ikke din økonomi (hvilket alt andet lige må være en præmis når vi snakker investering)

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 10:38
Må også indrømme at jeg er lidt uvidende på dette område, men jeg mener altså kun sådan en plan kan fungere med et anpartsselskab (eller aktieselskab øverst). Jeg mener ikke du kan have virksomheder i flere lag hvis det er personligt ejet (du kan vidst også kun få et CVR nr. så).

Det lyder som om du har gang i store planer, men vær lige lidt obs på at hvis du kører en model med I/S hæfter du og partnere solidarisk for. evt. underskud. En løsningsmodel kan være at I kører hver jeres selskab og så samarbejdsaftaler. Modellen med et selskab (holding) med ejerskab af flere virksomheder kører jeg og mange andre også, men typisk i ApS eller A/S regi for at minimere risiko. Husk også at i så fald kræves der revision af revisor (= årlig udgift på 12-15K)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:45
Hej

Ideen er nok lidt "utopisk".

Man kan kun have et CVR. Nr., underafdelinger får et SE.Nr. under samme CVR. Nr.

En selskabskonstruktion(holding/drift) måske i flere lag er klart at foretrække.

/Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:48
Hvis nogen af "underafdelingerne" skal momsregistreres ryger de på månedlig moms-

afregning(ved CNR. og SE Nr.).

/Peter

Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 20:02
Tak alle svarene!

Det er gode svare og jeg var faktisk i tvivl omkring skattereglerne på området, og om de ville kunne skabe problemer. Jeg nøjes med at registere mig med et enkelt CVR-nummer og resten af aftalerne indgår jeg som privatpersoner - og jeg er klar over risikoen!

...endnu engang tak for hjælpen! :)

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 16:26
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:36
Det kan du så godt hvis det sker via visse investeringsbeviser (akkumulerende investeringsbeviser).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)