Kære aminoer! Jeg står i den situation, at jeg er lige ved at registrere et domænenavn hvori en kendt dansk persons fornavn og efternavn indgår. Mit domæne er i princippet nøjagtig det samme, hvor jeg på ingen måder har personens accept til at bruge navnet, og ej heller nogle personlige rettigheder til det mht. eget navn. Jeg har hørt nogle nævne, at dette ikke er tilladt, men jeg har ikke nærmere deltaljer og informationer om loven/reglen og kan ligeledes ikke finde noget på Google. Derfor håber jeg nu, at nogle af jer derude kan hjælpe mig og evt. komme med links til hvor jeg kan finde svaret. På Forhånd tak! :-) |
Hvis du gør dette, skal du være opmærksom på, at den pågældende person kan opkræve domainet. Du kan ikke stille meget op, hvis de ønsker det, og dit arbejde vil være spildt. Så det skal du være forberedt på, ingen du gør det.
Der findes dog mange eksempler på dette. Blandt andet Twilight, The Hunger Games og Game of Thrones. Det er dog film, men der gælder det samme - filmselskabet kan opkræve siderne.
De vælger dog ofte ikke at gøre det, hvis siden ikke omtaler dem negativt. Hvis du laver en fanside eller en brugbar side af en art, gør de ofte ikke meget ud af det - det er trods alt reklame for deres produkter.
Så du skal være opmærksom på, at de kan, hvis de vil. Så længe det er en fredelig side, sker det dog sjældent.
Håber det kunne hjælpe.