Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig konsulentvirksomhed - hvordan?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Jeg er ny bruger herinde og har et spørgsmål vedrørende opstart af selvstændig konsulentvirksomhed - jeg arbejder hovedsageligt som oversætter.

Det er sådan, at jeg i starten kun har én enkelt fast kunde indtil der forhåbentlig med tiden kommer flere til. Denne ene faste kunde er tilfældigvis min tidligere arbejdsgiver - vil det kunne ende med at blive et problem? Jeg tænker på, om det stadig vil minde for meget om et ansættelsesforhold?

På forhånd tak for hjælpen. )

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:03
Det vil formentlig stadig blive betragtet som et ansættelsesforhold.
Så vidt jeg har forstået, er det din arbejdsgiver, der kan få problemer, da han jo skal sikre dig forskellige ting, når du er ansat (feriepenge, forsikringer osv.)
Men du må jo bare se at få dig nogle flere kunder, så skulle det være løst.

mvh Hans

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 11:09
Det kan vel også blive dit problem, hvis der bliver "dømt" ansættelsforhold. Tror i hevrt fald det er vigtigt at der foreligger en helt klar aftale hvor det er tydeligt at der ikke foreligger ansættelsesforhold, herunder ingen løn under sygdom, ingen garanti for antal timer, kort opsigelsesvarsel etc. etc. etc.
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:23
Tusind tak for jeres tilbagemeldinger.   

Tilmeldt 11. Jun 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:51
Hej,
Du skal nok ofrre nogle penge på markedsføring så du kan få nogle flere kunder. Det er nok rart at have en fast kunde for at sætte gang i forretning men du skal videre ellers så bliver det som du frygter. På denne hjemmeside kan du download en pjece om start af virksomhed som konsulent. Den har jeg selv læst og det er rigtig godt. Desværre er den blev så populær at nu skal der betales 50kr. for at sownload. Men det er penge værd.

Hilsen, Sincera

Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 23:43
Skattevæsnet accepterer ikke at du kun har én kunde, da det svarer til et ansættelsesforhold.

Lav et et samarbejde med ligestillede så får du ikke problemer (brug fantasien).

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:35
Dato: 11-06-2007 23:43:13 Forfatter: japping
Skattevæsnet accepterer ikke at du kun har én kunde, da det svarer til et ansættelsesforhold.

Lav et et samarbejde med ligestillede så får du ikke problemer (brug fantasien).

Det er korrekt. Dog kan der være nogle situationer hvor dine egentlige kunder er slutbrugerne og hvor arbejdsgiveren kun er mellemstation, i form af administration m.v. men hvor det fortsat er dig der har risikoen ved arbejdets udførelse m.v.  Jeg er eksempelvis selv selvstændig erhvervsdrivende - Nu ApS - selvom hovedparten af mit arbejde faktureres via Skat & Råd og jeg har også et bindende svar fra Skat på det.

Men når vi taler om en tidligere arbejdsgiver er det op af bakke.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)