Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny brugt bil og garanti

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har rodet mig ud i et eller andet tror jeg...

Vi har lige købt en ny bil (brugt) ved en forhandler, som vi også købte vores første bil af (ny bil).
Jeg har lige set på de papirer vi har fået, at der ikke er garanti eller rekl. ret på bilen.

Bilen er solgt til mig som privatperson - mit CVR nummer har med andre ord ikke været ind over.

Spørgsmålet er - må de det? Altså, de må gerne skrive det selvfølgelig, men kan de sælge en bil, uden at give garanti på den?

Med venlig hilsen
Kim Bang

Tilmeldt 13. Jun 10
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 14:20

Hej Kim

Du har altid garanti på en varer du køber, du har 6 måneders garanti og 2 års reklamation.

Han har sikkert prøvet at sælge dig bilen som engrossalg, men det er noget visse bilforhandlere prøver at snyde deres kunder til, så de ikke tror de har garanti. Der er bare ikke noget der hedder engrosbiler, nå det er handel med privatkunder, det er kun erhverv. 

Det er desværre meget udbredt blandt bilforhandlere, at de sælger engros biler til private, og desværre hopper folk på den, selv om de har 6 måneders fuld garanti, uanset hvad forhandlerne siger. Og det er på alle biler nye som brugte.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers må du meget gerne kontakte mig, så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig.

Jeg er selv ved at starte en bilforhandler, så jeg ved hvad jeg snakker om.

Venlig hilsen

Jesper Jørgensen 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:25

Hej Jesper,

Mange tak for dit uddybende svar. Jeg har haft kontakt til ham, og han indrømmede til sidst, at han selvfølgelig hang på evt. rep.

Det er godt nok groft, at man forsøger at vildlede sine kunder på den måde. Som erhvervsdrivende, sidder man jo helt og skammer sig på deres vegne.

/Kim

Tilmeldt 13. Jun 10
Skrevet kl. 14:52

Hej Kim

Ja der er desværre mange bilforhandlere som ham, det er blandt andet derfor jeg har startet en bilforretning, da jeg tror der er et marked for folk som mig som behandler ens kunder med respekt og samt har et højt service niveau. Derudover skal man have en viden og passion for biler, hvilket mange bilforhandlere heller ikke har desværre. 

Lige for at få alt på plads, selv om du havde købt bilen igennem din virksomhed så har du stadigvæk garanti, det er kun bilforhandlere der kan handle engrosbiler med hinanden.

Jeg håber som sagt du kan bruge mine svar.

Venlig hilsen

Jesper Jørgensen 

Fra Hørning
Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 15
Fra  Lux-el ApS Skrevet kl. 07:00

Hej

Jeg tillader mig lige at komme med et spørgsmål, til dig jesper du lyder som om du har styr på det.

Hvilken garanti har forhandleren over for en erhvervs kunde, hvor der ikke er tale om et engros salg.?

Jeg er ved at købe bil, hvor sælger siger der er 1 månede, kan det være rigtigt?

På forhånd tak.

Tilmeldt 13. Jun 10
Skrevet kl. 15:10

Hej Chris 

Købeloven er den samme til erhverv som den er til privat kunder. Dog med det forbehold, at i har indgået en anden aftale, så i dit tilfælde hvis du siger ja og skriver under på den aftale som han tilbyder, er den gældende. Dog vil jeg anbefale dig at lad være indgå sådan en aftale og istedet se om han er indstillet på, at handle på normal vis.

På forhånd tak og fortsat god dag

Venlig hilsen

Jesper Jørgensen 

Fra Odense
Tilmeldt 22. Jan 08
Indlæg ialt: 143
Fra  www.netværkfyn.dk Skrevet kl. 15:19

Er lige nød till at rette Jesper her, en sælger er IKKE forpligtiget til at give garanti det er misforstået.

Han skal give 2 års reklamationsret, og i de første 6 Mdr. er det sælger der har bevisbyrden som derefter overgår til køber.

der er stor forskel på garanti og reklamtionsret.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 15:26

Som jeg forstår dit spørgsmål, er det en brugt bil du køber af forhandleren?

Skal han så virkelig give 2 års reklamationsret? Det vil da glæde mig, da jeg selv købte en brugt bil sidste år, meeeen kan det det virkelig passe?

Tilmeldt 4. Jun 12
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 15:27

Helt enig med Mikkel

Sælger giver kun 24 mdr. reklamationsret i henhold til loven, nogle giver 6 mdr. garanti da det stiller køber bedre og sælger fremstår mere prof. Det er alligevel sælger som har bevisbyrden de første 6 mdr. så det er god reklame for sælger at tilbyde 100 % fuld garanti.

Hvad står der på slutseddelen? dine privat data eller dit firmas? Det kan være at sælger har skrevet dit firmas data på og så kan bilen være solgt som engros uden du har opdaget det?

SÆLG din bil helt gratis på www.e-bil.dk

Har din bil tandrem? se vores database med over 1000 bilmodeller.

Tilmeldt 13. Jun 10
Skrevet kl. 15:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel

Er det ikke også det jeg skriver ?. Sælger skal følge købeloven, ved mindre andet er aftalt.

På forhånd tak og fortsat god dag

Venlig hilsen

Jesper Jørgensen 

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)