Jeg er igang med at starte en internetbutik op med brugskunst, gaveartikler og gavekurve. Mit spørgsmål er hvor store krav der er til dokumentation af indkøbte varer i forhold til moms mm. ?
Jeg har som privat person ofte købt diverse varelagre op på qxl.dk og ville gerne kune fortsætte med det, men der får man jo ikke som sådan en kvittering for købet: blot en mail med varens pris + forsendelsesomkostninger - er det nok til at jeg må trække momsen fra?
Nu har jeg ikke handlet på qxl.dk før, men når du handler, brude der fremgå en kvittering af en eller anden art. Mon ikke det er e-mailen du får? - står derhvor meget momsen udgører? Du må vel modtage en eller anden form for kvittering for de har modtaget pengene.
Har du ikke en kvittering på det købte, eller noget som du kan trække fra i din virksomhed, skal du lave en tro og love erklæring, som bilag i dit regnskab. Hvor det fremgår, hvad du har købt, pris, dato for købet og hvor meget momsen udgører. Dette godtager Told og Skat hvis du mangler en kvittering eller 2 (ihverfald for mindre beløb) Hvis 25% af ens bilag er tro og love erklæringer, har man nok fået nye venner hos told og skat
Du skal som tommelfingerregel have en faktura eller kvittering hvor momsbeløbet står særskilt på. Hvis der ikke er det, så må du lave et stykke papir til dit regnskab, hvor der står alt det du skal bruge.. Så altså, hvis ToldSkat vil se dit regnskab, skal de kunne læse sig frem til hvem du har købt varen af og hvad den har kostet med og uden moms. Mere besværligt er det vist ikke
Jeg har også selv købt ind via Qxl. Det du skal gøre er at spørgere sælgeren inden køb, om der følger en momsfaktura med ved købet. Hvis der gør det kan du trække det fra i dit momsregnskab. Hvis ikke, ja så går den altså ikke.
Forskellen er om personen sælger via sit firma (så skal han betale salgsmoms, til told og skat) Eller om han sælger som privat person, hvor han ikke skal betale moms af sit salg.