Offentlige systemer tsk...tsk....
Man er så forvendte i Danmark - "alt" skal klares elektronisk med elektroniske underskrifter. Man skal ikke langt sydpå før det er er notarens arbejde at bevidne, gøre papir klar og vidersende disse. Her er du afhængig af hvornår du kan få tid hos notaren, møde op hos notaren (kan ofte tage lang tid, da han læser papirene op i deres fulde længde) hvor lang hans kontor skal have til at klare tingene efterfølgende mv.....
Er vi forkælede i Danmark? Nej, I tider hvor regeringen taler om at vi skal arbejde 12 minutter mere - så ville den tid være sparet ind hvis de offentlige systemer fungerede efter hensigten. Bare ved sporadisk at følge Amino oplever man iværksættere der bruger rigtig megen tid i forhold til at de ikke kan indberette data, få valideret data, hænger i kø hos offentlige myndigheder mv.
Det er dejligt at politikerne har ambitioner i forhold til teknologien, men vil Danmark det hele - er det altså ikke nok kun at bevilge penge til det halve.
/Henrik
Hej Henrik
Jeg kan udmærket følge dine betragtninger, og der er følgelig ej heller nogen, der ønsker tilstande med endeløse dokumenter og ventetider m.v..
Det der er problemet, er netop ikke penge eller bevillinger, men derimod hele organiseringen og implementeringen af de systemer, der skal være fundamentet for et digitaliseret Danmark, herunder udvælgelsen og fordelingen af opgaverne.
For mig er det i hvert fald en gåde, hvordan det overhovedet var muligt for 1 år siden, at en enkelt leverandørs personaleforhold med strejker m.v., stort set kunne lamme hele SKAT's system, hvilket vil sige fra de offentlige tilgængelige systemer til de interne. Man kan jo kun håbe, at man har lært noget af dette, men jeg tvivler.
Mit bud er da også, at den sidste uge i juni 2012 bliver som for 2010 og 2011 - SKAT's TastSelv vil ikke kunne klare presset igen, igen.
Problem: Vi har et system, der på mange måder fejler og kører uregelmæssigt, og det har virkelig kostet rigtig mange penge, så nu bruger man endnu flere penge på lappeløsninger.
Til sidst, så har man efterhånden samlet de fleste indberetninger, således man skal over portalen virk.dk, med det resultat, at virk.dk allerede inden denne beslutning var rimelig ustabilt. Når virk.dk fejler, så er man som borger i Danmark med en indberetning i den grad blevet afhængig af et, ja lad os sige det lige "elendigt system". Dette sammenholdt med de stadig flere krav om, at indberetningerne kun kan foretages online.
Det er faktisk ikke rimeligt, at jeg som rådgiver skal tage skærmprint, i forbindelse med indberetninger for kunder, hver gang der kommer en fejlmeddelelse af hensyn til senere dokumentation for, at indberetningen rent faktisk blev forsøgt gennemført inden en eller anden frist. Hvis dokumentationen ikke er til stede ved en senere klage over en afgift, så er det bare "ærgerligt" og du må betale.
Nu må det vist være nok i denne omgang.
Hilsen fra en storbruger af de offentlige systemer
Tonny