Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S eller Apsèr

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har talt med virksomhedskonsulenter og advokater om hvilken konstruktion, min datter og jeg skal oprette, I/S eller Aps-holding og APS-dirft. Jeg er blevet meget mere i tvivl, om hvad der er mest fordelagtigt, og kan vi "nemt" ændre undervejs fra I/S til Aps?
Vi skal etablere butik og har en startkapital, som vi skal bruge til varelager (og som kan indgå i Aps); dvs. vi er ikke afhængig af, at banken siger god for konstruktionen.

Kan nogen her fortælle mig, om fordele og ulemper ved begge modeller?

betyder Aps konstruktionen meget større udgifter til revisor og advokat end I/S, og betyder I/S en større privat risiko?

Det er lidt forvirrende,når man får forskellige bud, og jeg vil gerne have et lidt større grundlag at beslutte på.

Venig hilsen Lillie,

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:15
Hejsa,

Det er altid bedst at vælge aps...

Du kan sikkert godt stole på din datter, at hun ikke snyder dig.. men hvis der fx sker noget med en af jer eller firmaet går konkurs, hæfter man solidarisk.. så det den ene ikke kan betale, kommer den anden til at betale..

Det er aldrig til at sige, hvad der sker i fremtiden og med et aps er i meget bedre sikret, så det ville være dumt at vælge fra, hvis i har mulighed for at lave det.. Lige som det også er dumt at vælge en forsikring fra..

Med venlig hilsen

Nina

Tilmeldt 28. May 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:45
Hej Nina

Tak for en god pointe!

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 19:21
Men som du selv er inde på, så vil et ApS, alt andet lige, give større udgifter til revision, løn etc. Så det er bestemt noget i lige skal regne med ind i budgettet.

Men jeg ville også foretrække ApS løsningen.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:59
Hej!

Ja...som Martin skriver, skal der da lige regnes lidt på det med revision mv.

Men alt andet lige, vil ApS nok være det bedste i din situation.

/Peter

Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 00:44
Fordelen ved et ApS vil for jer være en mere skarp adskillelse af jeres forretnings økonomi og jeres respektive private økonomier.

For virksomhedens gæld hæfter alene virksomhedens aktiver - vær dog opmærksom på, at banker typisk vil kræve at I hæfter personligt for evt. bankgæld - men vareleverandørgæld vil alene ApS''et hæfte for - og hvis I får ansatte vil også alene ApS''et hæfte for deres løn m.v.

Advokatudgiftsmæssigt tror jeg ikke, der er den store forskel på om I skal etablere et I/S eller ApS - i begge tilfælde skal I huske at lave en god kontrakt om jeres indbyrdes rettigheder og forpligtelser enten i form af en I/S-kontrakt eller en anpartshaveroverenskomst - det værste sted konflikter opstår er mellem familiemedlemmer da det så ikke kun er en forretningsmæssig konflikt.

Personligt vil jeg i jeres situaion vælge ApS-løsningen, da I hele tiden kan overskue den økonomiske risiko for jeres respektive private økonomier.

Det lyder som om, at du har fået mange velmente input, men i stedet for den ønskede afklaring, er I blevet totalt forvirrede. Et generelt godt råd er, at rådgivere, uanset om det er advokater, revisorer eller andre, skal du vælge ud fra om du føler, at du har tillid og kemi med den pågældende rådgiver, og om den pågældende rådgiver forstår at forklare tingene på en måde som du faktisk forstår. En advokat/revisor skal på en relativ klar måde kunne forklare dig, hvad fordele/ulemper konkret er for dig ved at stifte et aps eller et I/S - Ellers skal du vælge en anden rådgiver. Det er vigtigt at vælge de rigtige rådgivere fra starten af - og mange rådgivere tilbyder et gratis indledende møde eller telefonsamtale, så har du en mulighed for  på forhån at fornemme om I er på bølgelængde sammen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:13
I/S er generelt noget bøvl. Et er det det med hæftelsen. Noget andet er de skattemæssige forhold: Hvis en person vil ud har det skattemæssige konsekvenser for den anden og omvendt. Skal en ny person ind gælder det samme. Fordi man rokker ved interessenternes ideele andele. I et selskab kan afgang og tilgang klares via nytegning og tilbagesalg til udstedende selskab, uden derved at påvirke de øvrige.

Der er ikke noget krav om revision når vi taler om et ApS som ikke er et holdingselskab. Herudover er der ikke den store forskel på om revisor laver review eller revision og en seriøs revisor vil altid lave review på et regnskab for at kunne navn til påtegningen. Det gælder uanset om det er et I/S, et ApS eller en personlig virksomhed.

ApS !

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)