Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastsættelse af pris. lovligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
    Hejsa,

Jeg har haft kontakt til en leverandør af et produkt, for at høre angående priserne og minimumsantal ved bestilling.

Jeg fik så svar tilbage hvori der stod:

"Udsalgsprisen ligger fast på xx kr. og må ikke ligge under. Din pris er xx kr. + moms."

Er det lovligt at diktere en fast udsalgspris og sige at den IKKE MÅ ligger under den pris?

Jeg spørger fordi jeg ikke er intra. i at købe et produkt hvor jeg ikke selv bestemmer min salgspris, f.eks. ved tilbud o.s.v.

Håber nogen kan svare på det, og muligvis hensvise til paragrafen hvis den findes i konkurrenloven.?

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 13:40
Det er en lidt svær situation. I princippet er det ikke lovligt at firmaet dikterer din salgspris, men vælger du ikke at gøre det - kan de jo bare stoppe med at levere til dig, og det er der ikke noget ulovligt i.

Dette kendetegner oftest tøjbranchen, hvor de store mærker vil undgå at prisen presses i bund. Flere bandlyser endda webshops.

Edit: oftest må du dog gerne sælge det billigere, når det fx er varer fra en tidligere kollektion eller rester. En mulighed er også at parallelimportere, så kan leverandøren intet gøre ved dine pris. Men pas på - det kan være farligt, da du så ikke skal regne med at de danske leverandører handler med dig fremover :-)

// Jesper Skov

Tilmeldt 19. Jan 07
Skrevet kl. 13:44
Okay, tak for svaret. Men man kan jo sige at det hæmmer konkurrencen for dette produkt?

Hvis alle dem der bruger denne virksomhed som leverandør, får denne pris dikteret, så er der jo ingen konkurrence.

Det er rigtigt at de selvfølgelig kan nægte at sælge til en, men troede faktisk ikke at de måtte stille som krav at man skal efterkomme deres udsalgspris.

Men igen tak for svaret.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 13:49
Dato: 06-06-2007 13:44:07
Forfatter: DG
Okay, tak for svaret. Men man kan jo sige at det hæmmer konkurrencen for dette produkt?

Hvis alle dem der bruger denne virksomhed som leverandør, får denne pris dikteret, så er der jo ingen konkurrence.

Det er rigtigt at de selvfølgelig kan nægte at sælge til en, men troede faktisk ikke at de måtte stille som krav at man skal efterkomme deres udsalgspris.

Men igen tak for svaret.

Ved ikke om det direkte hæmmer konkurrencen, nu nævner du ikke hvilket produkt det er, så jeg tager bare udgangspunkt i mærkevarer. Oftest sælger leverandøren kun til x antal butikker i bestemte områder, hvilket betyder at det kun kan fåes bestemte steder. Derfor kan du tiltrække en del kunder, ved at have det bestemte produkt i dit sortiment.

Vil du sælge online, kunne du jo slå til på andre ting. Fx troværdighed, service og andre fordele. Du kunne jo evt. også gå ind og give andre produkter gratis, i forbindelse med købet af det andet, hvilket jo er blevet lovligt med den nye markedsføringslov.

// Jesper Skov

Tilmeldt 19. Jan 07
Skrevet kl. 13:58
Det er rigtigt nok. Der er selvfølgelig andre muligheder.

Skulle bare være sikker på, at jeg ikke indgik en aftale med dem, hvis deres metoder ikke var helt lovlige.

Takker for den hurtige hjælp.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 14:06

Dato: 06-06-2007 13:39:41 Forfatter: Jesper Skov Det er en lidt svær situation. I princippet er det ikke lovligt at firmaet dikterer din salgspris, men vælger du ikke at gøre det - kan de jo bare stoppe med at levere til dig, og det er der ikke noget ulovligt i.

Jeg tror rent faktisk ikke de kan (læs: må) stoppe leveringentil dig, hvis du sætter prisen ned - med mindre de kan opfinde en god begrundelse - så som at minimumssalget er 1mill. ell. lignende.

For et par år siden ville Bilka sælge B&O - men B&O ville ikke sælge til Bilka  - Det endte noget overraskende med at B&O vandt sagen, da BILKA ikke kunne opfylde B&Os krav til fremvisning af produktet (interieur, sofa, placering af højttalere etc...)....

Det samme gælder så vidt jeg kan se de firmaer der ikke vil sælge til netbutikker - typisk tøjproducenter.-  De må, mig bekendt, rent faktisk ikke afvise kunder/netbutikker bare fordi de er netbutikker - men de gør det alligevel. Oftes kan det "klares" ved at håndhæve et minimumskøb på fx. 50,000/kollektion, hvilket mange små netbutikker ikke kan håndtere.....

Martin
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 14:30
Dato: 06-06-2007 13:31:12 Forfatter:DG
    Hejsa,

Jeg har haft kontakt til en leverandør af et produkt, for at høre angående priserne og minimumsantal ved bestilling.

Jeg fik så svar tilbage hvori der stod:

''Udsalgsprisen ligger fast på xx kr. og må ikke ligge under. Din pris er xx kr. + moms.''

Er det lovligt at diktere en fast udsalgspris og sige at den IKKE MÅ ligger under den pris?

Jeg spørger fordi jeg ikke er intra. i at købe et produkt hvor jeg ikke selv bestemmer min salgspris, f.eks. ved tilbud o.s.v.

Håber nogen kan svare på det, og muligvis hensvise til paragrafen hvis den findes i konkurrenloven.?

Det er MEGET ulovligt at fastlåse prisen, hvilket flere gange har medført at firmaer måtte udbetale erstantninger til forhandlerene, men det der jo så sker, som de andre også har været inde på, er det hver gang du ringer efter varen, er en tilfædigvis udsolgt..

Tilmeldt 19. Jan 07
Skrevet kl. 14:33
Okay, det vil sige at det afktisk er ulovligt at gøre dette.

Men jeg kan godt se at de kan jo gøre forskellgie ting der forhindrer mig i at købe deres produkt.

Dog er jeg endnu ikke sikker på at deres produkt er så specielt at de kan "tillade" at sætte denne mindste pris.

Jeg vil forhører mig lidt nærmere for deres begryndelse for fast pris.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)