Endelig en debat med kød på - tak for det.
Jo, så virker det på en computer der lige er pakket ud af en bedstemor der aldrig har brugt en computer før. Hvordan vil du ellers forklare at de offentlige sider virker bedst i IE?
Med mindre hun har købt en maskine uden Windows ;) Når du siger "virker bedst" begynder det at lugte hen af det rigtige. Problemet er jo med denne sag - at lortet IKKE virker. Hvis man kunne gennemføre det der er krævet af en - så fair nok hvis det virker "bedst" i IE.
Det er jo så ikke halvdelen, men måske 80-90% af ens besøgende der bruger IE. Min pointe er at man skal udvikle til sine kunder , og ikke hvad der er smart eller nyt.
Enig, og alt afhængig hvem ens kunder er sørger man for at ramme dem bedst muligt. Dermed ikke sagt at man skal udelukke alle andre fra legen. Det er da om nogen måde den bedste at skyde sig selv i foden.
Sådan har de nok ikke formuleret det, men argumentet har nok været at det er største delen der bruger det, og at det er den ældste og mest udviklede browser, den der er udviklet mest til, den udviklerne har længst erfaring med osv. På den måde sidder IE stadig tungt på "markedet".
Nej, det var også kogt ned og med et glimt i øjet. Argumentet holder stadig ikke - slet ikke på offentlige sider, hvor vi sikkert inden for kort tid bliver pålagt at ordne de ting vi skal med de forskellige instanser. Der burde være en der lige havde stoppet op og tænkt; "hmm.. hvad så med de andre".
Ved vi hvor gammelt det nye webreg er?
Vendor prefix høre til i CSS og ikke i html, og er kun opstået fordi der bliver udviklet parallelt på de forskellige browsere, hen imod en standart der bliver justeret løbende. De vil helt sikkert forsvinde, når specifikationen er på plads, og browser udviklerne har rettet ind(der kan så komme tilføjelser, men det er jo noget andet).
HTML5 bestemt ikke blot et nyt markup, arbejdet med standarten går ud på at fjerne alle de vildskud der har været i htmls historie, og udrydde nødvendigheden af plugins, plus at tilføje semantik og nye funktioner osv. Alle browser udviklerne er med i arbejdet, og det endelige resultat bliver html der virker i alle browsere og ser ens ud, uanset motor.
Du har ret. Jeg mente man kunne trække flere sprog med i samme begreb. Beklager begrebsforvirrigen.
Jeps, udviklet parallelt uden ellers at have samme mål (før nu) - for ellers virkede webreg vel som det burde (eller nogenlunde) i 'de nye smarte browsere'. Jeg skal indrømme at jeg ikke ved præcist hvad der ikke virker eller hvorfor på webreg dog. Ved bare at jeg synes det er en kæmpe streg i regningen.
HTML5 bestemt ikke blot et nyt markup, arbejdet med standarten går ud på at fjerne alle de vildskud der har været i htmls historie, og udrydde nødvendigheden af plugins, plus at tilføje semantik og nye funktioner osv. Alle browser udviklerne er med i arbejdet, og det endelige resultat bliver html der virker i alle browsere og ser ens ud, uanset motor.
HTML5 - Det er faktisk bare markup. Det er rigtigt at det er blevet mere ens og streamlined og at nogle nye elementer har fået brugbare funktioner. Og at vi, forhåbelig, en dag har et godt forståeligt markup alle browsere vil tygge sig igennem med glæde. Det er dog stadig bare elementer som alle skal manipuleres med css og javascript - ganske som vi plejer. Der er kommet nogle nye spændende elementer til som kan manipuleres endnu mere spændende.. Men altså ikke noget HTML5 kan alene - derfor bare markup. Et markup der sikkert i lang tid vil blive brugt på en milliard forskellige måder - tag bare <nav> og <menu> hvordan de er brugt derude. Og som man kan se med fx <video> så skal der stadig laves 3 forskellige formater for at have fallbacks til de forskellige up-to-date-vendors.
Så ja.. måske engang om 3-4 år er alle nyeste versioner i sync - men det betyder stadig, hvis historien bare gentager sig lidt, at der skal udvikles så det virker i en eller flere versioner tilbage.
Jeg kan læse at jeg er begyndt at gentage mig selv - vi bliver nok ikke mere enige ...
Summa summarum - Det er for ringe virk.dk!