Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved køb i EU land

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.

Jeg er ved at skrive min eksamens opgave om en butik der skal starte op.. I den forbindelse vil ejeren importere tøj fra bl.a. Tyskland..

Jeg har fundet en masse sider hvor der står at hvis man bare er momsregistreret, vil der ikke være momsfakturaen. Dog skal man beregne en erhvervelsesmoms, som man skal medregne i salgsmomsen..

Er der nogen der kan forklare mig hvad erhvervelsesmomsen er, og hvordan det hele hænger sammen? Evt. lave et simpelt regnestykke der viser hvordan og hvorledes det er.

På forhånd tak.

-Michelle :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03
Hej!

Al handel indenfor EU B2B foregår momsfrit.

Dog skal der beregnes EU-erhvervelsesmoms(reverse charge=omvendt betalingspligt)

ved samhandel indenfor EU.

Hvis du køber/importerer en vare fra EU for 100 kr., skal du medregne 25 kr.i salgsmomsen, og

kan samtidig fratrække 25 kr. på købsmomsen. Virkningen er 0, men værdierne bruges i forbindelse

med statistiske oplysninger(Intrastat-systenmet), der detaljeret beskriver vareudvekslingen melem EU-landene.

/Peter

Tilmeldt 5. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:17
Mange tak for svaret..

Jeg er dog stadig ikk helt med på hvad EU-erhvervelsesmoms(reverse charge=omvendt betalingspligt) er.. Altså jeg har forstået det med at man skal beregne 25 % til salgsmomsen, men kan trække det fra senere.. Mangler bare at kunne beskrive hvad erhvervelsesmomsen egentlig er..? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:39
Hej Michelle!

OK...jeg prøver på en lidt anden facon.

Inden for EU er det besluttet at man(erhvervsmæssigt)handler momsfrit.(EU-direktiv)

Af kontrolhensyn skal køber beregne moms og oplyse vareværdien uden moms på

momsangivelsen(RubirkA).

Sælger skal i den anden ende(sælgers EU-hjemland)oplyse vareværdien der.

Inden for EU-sammenholder man købers og sælgers oplysninger til statistiske formål og af

kontrolhensyn.

Man kan sige, at ved EU-erhvervelsesmomsen, bliver momspligten overført til køber, hvor det

normalt er sælger, der har ansvar for momspligten.

Håber, det hjalp lidt.

/Peter

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)