Jeg fører ikke normalt køreregnskab da, omend jeg kører dagligt, antal kørte kilometer er relativt få, især da de kun gælder den ene vej - såvidt jeg har forstået. Jeg skal dog enkelte gange til møde i København (holder til i Århus) og kører derover via Storebæltsbroen, dvs. det ender med at løbe op i nogle kroner med benzin for hele turen + 2 x storebæltsbro. Formålet med turen er ren forretning - kan jeg trække det fra, og i så fald, hvordan bogfører jeg det? Storebæltsbroen kan jeg vel smidde ind under "Anden transport", men hvad med benzinen, kan jeg gøre noget ved den når vi taler en enkeltstående tur, eller skal jeg begynde at føre normalt køreregnskab for at kunne trække det fra?
Så det er ikke noget problem at jeg ikke overordnet set har ført et km regnskab, jeg kan godt bare lave en enkelt postering med antal kørte km * pågældende takst - selvfølgelig med notering af formålet og dags dato som posteringsdato?
Enig - Hvis man kan overbevise skattemyndighederne om at det er sandsynligt at man har kørt et givet antal kilometer ud fra bilens kørte kilometer sammenholdt med faktura og andre regnskabsbilag er et kilometerregnskab ikke et must. Jeg indrømmer blankt at det ikke er noget jeg fører.
Du skriver du er enig, og nu tror jeg jeg forstår hvad Peter reelt set svarede på - at det ikke var et problem, jeg havde ved første gennemlæsning forstået det den anden vej rundt :)
Jeg tror ikke jeg kommer til at bogføre mere end max 10% af bilens samlede antal kørte kilometer om året. Herudover kan jeg naturligvis fremvise fakturaer fra de kunder jeg har været til møde hos, hvilket bør kunne understøtte det faktum at det er relle kunder.
Dato: 16-07-2007 11:10:13 Forfatter: Mark S. Rasmussen
Hej Mette
Du debiterer din kørselskonto og krediterer din bank/kassekonto. Derved har du dine penge.
Mvh
Mark S. Rasmussen
Eller også krediterer du egenkapitalen (privat indskud).
Jeg tror såmænd nok du har forstået det. Hvis du hæver godtgørelsen påvirkes egenkapitalen ikke. Egenkapitalen reduceres med udgiften (driftsresultat) men øges i form af det private indskud der opstår ved at du ikke hæver det. Hæver du godtgørelsen reduceres egenkapitalen.
Det mest normale er at man fører kørselsgodtgørelsen ind på en mellemregning med indehaveren som derved bliver i stand til at hæve mere som kontante hævninger.