Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal min medarbejder have ferie med løn?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære amino'er

Jeg har et spørgsmål vedr. ferie og ferie med løn.

Jeg ansatte en medarbejder d. 1. februar 2011 i flexjob. Hendes arbejdstid skulle være 15 timer ugentligt. Hun får løn for 37 timer fra mig og jeg får så senere refunderet 2/3 fra kommunen.

Det viser sig desværre, at hun har svært ved at holde til at arbejde 15 timer om ugen - men vil kunne holde til 9 timer ugentligt. Med så lavt et timetal kan hun ikke gå ind under flexjob-ordningen og vi bliver i samråd med kommunen enige om, at hun skal siges op, således at hun stopper 31. maj 2012.

Det er vi begge 2 kede af da hun er glad for at arbejde hos mig og jeg er meget glad for hendes arbejdsindsats. Og jeg kan godt bruge hende 9 timer om ugen. Så samtidig med at hun får en fyreseddel, bliver hun med det samme ansat igen med start d. 1. juni. På almindelige vilkår - som timelønnet.

Og så er det så at spørgsmålene kommer:

1. Når hun nu starter med at holde ferie efter 1. maj så skal hun vel have ferie med løn i det her ferieår. Eller er det kun noget af hendes ferie der er med fuld løn, da hun jo kun har arbejdet 11 måneder i 2011?
  2. Og hvad så i ferieåret 2013?
  3. Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på fordi hun har været ansat i en flexjob-ordning?
  4. Hvis hun skal have ferie med løn (og det tror jeg jo nok at hun skal) betaler kommunen så 2/3 af det selv om hun er stoppet i flexjobbet?

Jeg har altid været en klovn til de her regler med ferie og feriepenge, men jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig. Alle mine ansatte gennem årene har været timelønnet og det er jo til at finde ud af Smile

Spørg gerne hvis der er noget der skal uddybes.

Mange hilsner

Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 16:23

Jeg er godt klar over at det gode vejr trækker folk væk fra computeren Smile Men er der slet ikke nogen der har et bud?

Jeg har spurgt mig for hos forskellige kloge mennesker, men får forskellige svar. En siger, at hun skal ha' ferie med løn. En anden siger uden løn, men feriepenge, da hun overgår fra en fuldtidsstilling til timelønnet.

Hvad er det korrekte?

Hun er oprettet hos dataløn med 12,5 % i feriepenge og 1 % i ferietillæg.

Hilsen Anette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12

Er hun funktionær så skal hun uanset det nye timetal ha ferie med løn tilsvarende. Optjeningsperioden 1/1 til 31/12 - brug 1/5 til 30/4.,ved fratrædelse udbetales feriepengene til feriekonto

Er hun ikke funktionær skal hun ha feriepenge til feriekonto løbende og selv betale sine feriedage

Brug ex danløn så mener jeg det vil fremgå når du vælger ansættelsestype

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 17:24

Hej John

Hun er funktionær, så dvs. at hun skal ha' ferie med løn. Så fik jeg det på plads Smile

Mange tak for svaret.

Hilsen Anette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03

Jep, den er klar
Alt godt til jer begge

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 00:13

Hvis din medarbejder holder ferie i perioden 1/5 - 31/5 vil det være ferie med løn, herefter vil hun skulle finansiere sin ferie med de feriepenge du udbetaler. Når hun fratræder 31/5 anviser du feriepenge for ansættelsesforholdet 1/2 2011 - 31/5 2012, hvilket vil sige restferie for optjeningsåret 2011 (afholdelse 1/5 2012 - 30/4 2013) og feriepenge for optjeningsåret 2012 (perioden 1/1 - 31/5) til afholdelse i perioden 1/5 2013 - 30/4 2014. Hvis du vælger at anse det som om det er en ny medarbejder der starter ansættelse 1/6, så tror jeg det vil være nemmere for dig at se logikken.

Hvorvidt der er noget særligt du skal være opmærksom på, herunder om kommunen refunderer 2/3 af feriepengene, skal jeg ikke gøre mig klog på - men jeg er sikker på kontaktpersonen hos kommunen vil kunne være dig behjælpelig med begge dele.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00

Claus - tror du det er nødvendigt med en opsigelse - regulering af feriepenge (og måske et varsel) og ny ansættelse her. Hvis hun er funktionær, og selv med på arbejdstidsændringen fra 15 til 9 timer eller hvad det var, tror du så ikke det er OK bare at fortsætte ansættelsen uden opsigelse og ny ansættelse, - ferie med løn også fremover naturligvis, og først regulering af ferieforholdet, når hun en gang fratræder. Jeg er med på, at der er nedgang i feriepenge når hun fratræder, men den lavere løn, men hvis der er enighed om nedgangen i arbejdstid, var det vel lettere.

Skal hun opsiges først (og det kan jo medarbejderen reelt vælge med en så stor ændring), så skal der også tages hensyn til evt. opsigelsesvarsel som funktionær og hun kan først gå ned på 9 mdr om 3?? måneder tidligst - men arbejdsgiver kan jo så også lade være med at genansætte og vælge en anden.

Jeg synes enighed om fortsat ansættelse ville ligge naturligt, og som du er inde på, får hun muligvis kompensation fra kommunen for den resterende tid op til fuld tid i alle fald, men godt forslag at høre kommunen som vil kunne være behjælpelig måske, om det er OK at køre fortsat ansættelse

vh

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 13:50

Som jeg tolker det oprindelige indlæg sker der en reel ændring af ansættelsesforholdet fra funktionærlignende forhold til timeansættelse - og ikke bare en nedgang i arbejdstid. Derfor vil den fremgangsmåde jeg tidligere skitserede, i min optik være den rigtige at gøre brug af.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35

Trådstarter svarede at hun var funktionær. Går den ansatte fra funktionær til timelønnet må man gøre som Claus siger, men er det samme arbejde og bare kortere arbejdstid, som funktionær, så er det bare fortsat ferie med løn
Vh

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 18:44

Bare til yderligere information. Min medarbejder Vibeke, jeg og vores fælles kontaktperson ved kommunen blev i februar enige om, at Vibeke skulle fyres, da hun ikke kunne holde til at arbejde de 15 timer om ugen, som er et minimumskrav for at kunne være i flexjob. Hun blev opsagt med sidste arbejdsdag 31. maj, altså på torsdag. Fredag starter hun som almindelig timelønnet medarbejder med 9 timer om ugen.

Også tusinde tak til dig Claus for din forklaring. Du har ret i, at det gør det nemmere at overskue når jeg betragter hende som ny medarbejder.

Mange hilsner

Anette

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)