Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af en restaurant

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil gerne abne en restaurant, men kender ikke til lovgivninger og hvad man skal gore i det hele taget for at komme i gang. Er der nogen, som kan give mig vejledninger??? 

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

For at komme igang, så skal du starte med at kigge din idé igennem. Virkelig igennem, det er en meget hård branche du er på vej ud i, og man skal have et klart koncept og en god portion forretningssans for at kunne overleve.

Hvis det er fordi du vil åbne en café med det klassiske café kort med sandwiches, nachos, salater så overvej lige om du kan gøre det markant bedre end konkurrenterne? Hvis ikke, så glem det. Kan du gøre det bedre, så skal du begynde at tænke på at det tager tid at få vendet kunderne over i din forretning - Har du råd til at køre med underskud i ½-1-2-3 år? 

Hvis du virkelig har et super koncept, der skiller sig ud fra alt andet. Eller noget som der ingen konkurrence er på indenfor en stor radius. Så undersøger du lige markedet inden du kaster dig ud i det, er der en grund til at konceptet ikke ligger i byen? Er det overhoved noget folk gider spise?

Nå det så er sagt, hvis du vil starte så er der regler, MANGE regler. Her får du de første: 

Du skal selvfølgelig oprette en virksomhed,

Alle ansatte der har "fingeren i sovsen" skal du have et hygiejne bevis (medmindre du har en relevant uddannelse) Koster et mindre gebyr på et par hundred kroner

Din virksomhed skal selvfølgelig registreres hos din fødevareregion (Det er dem der også laver kontrolbesøg).

Hvis du vil have spiritus, skal du have en tilladelse til det.

Og du skal også optages i næringsbasen, hvilket koster et prøvegebyr + et årligt gebyr. 

Derudover er der alt det andet såsom at du skal have et egenkontrolprogram, APV, styr på leverandøre, styr på f.eks. køleanlæg (Hvilket skal serviceres jævnligt) og alt det andet.

Hvis du ingen erfaring har, så kunne det måske være en god idé at prøve at arbejde i et køkken i f.eks. seks måneder. På den måde lære du lidt selv, og du får en idé om hvad det rent faktisk skal være styr på. Derudover vil jeg anbefale dig at tage på diverse kurser, i f.eks. din kommune og hos SKAT. Det giver dig en idé om nogle grundlæggende ting ved at drive forretning.

Og så husk lige, dit budget. Læg mindst 10% fra til uforudsete udgifter. De kommer! 

Og sørg for at få en god forsikring, sørg for at den også dækker fejl på køleanlæg. Samt at du kan få dækket advokat regninger. 

Nå det blev sku et langt indlæg, jeg håber du kunne bruge bare lidt af det, der findes helt sikkert noget jeg har glemt. Så husk selv at undersøg tingene ;) Og undersøg nu markedet, for din egen skyld. Det er ikke gratis at gå på røven med en restauration, og du er aldrig bedre end din sidste tallerken. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)